Podczas gdy Helldivers 2 nadal dominuje na rynku kooperacyjnych strzelanek dla wielu graczy, gra stoi w obliczu kryzysu pamięci masowej z powodu rosnącego rozmiaru gry wraz z kolejnymi aktualizacjami. Od października 2025 r. rozmiar instalacji gry na PC wzrósł do 150 GB, czyli około trzy razy więcej niż w przypadku portów konsolowychczyli około trzy razy więcej niż w przypadku wersji konsolowych, gdzie gra zajmuje około 50 GB.
Ta rozbieżność nie wynika z tekstur 4K lub wzdęcia dla samego wzdęcia, ale z celowego wyboru ze strony Arrowhead Game Studios, aby gra była grywalna na starszym sprzęcie, szczególnie dla graczy uruchamiających grę na mechanicznych dyskach twardych lub dyskach twardych, które pozostają częścią minimalnych wymagań technicznych gry.
Odnosząc się do kontrowersji związanych z pamięcią masową Helldivers 2, Arrowhead udostępniło szczery post na oficjalnym subreddicie Helldivers 2. Zastępca dyrektora technicznego Arrowhead stwierdził: "Jest to przede wszystkim wynik zduplikowanych danych, które są potrzebne do skrócenia czasu ładowania gier na starszych pamięciach masowych, takich jak mechaniczne dyski twarde"
Zduplikowane kopie tekstur i modeli na dysku pozwalają zminimalizować czas wyszukiwania na dyskach twardych, gdzie losowy dostęp może spowodować zatrzymanie misji. Dla porównania, dyski SSD odczytują dane niezależnie od lokalizacji z dużo szybszym dostępem niż ich odpowiedniki HDD, co sprawia, że taka potrzeba jest zbędna. To jest właśnie powód, dla którego konsolowe wersje Helldivers 2 mają znacznie mniejszy rozmiar plików.
Helldivers 2 wciąż gromadzi średnio 50-60 tysięcy jednoczesnych graczy dziennie na Steam, co jest wynikiem nieco niższym niż w przypadku premiery, ale wciąż godnym szacunku. Jednak rosnący rozmiar plików sprawia, że trudno jest zachować równowagę, ponieważ Arrowhead stara się zachować obsługę dysków twardych dla graczy ze starszym sprzętem, jednocześnie starając się zaspokoić potrzeby użytkowników z nowoczesnymi dyskami SSD.
Pomimo tego, Arrowhead nadal publikuje aktualizacje zawartości, wprowadzając nowe biomy, bronie, Terminidy i warianty Automatonów. Te duplikaty mnożą się, zmieniając to, co wcześniej było szczupłą premierą 36 GB, w behemota, który sprawił, że społeczność Steam Helldivers 2 narzeka na niedobory pamięci masowej.
Na razie Arrowhead wyznacza granicę, stwierdzając: "Nie możemy wyeliminować wszystkich duplikatów bez dziesięciokrotnego spowolnienia czasu ładowania mechanicznych dysków twardych i uważamy, że nie jest to akceptowalne"
Podczas gdy Arrowhead obiecuje przyciąć nieużywane zasoby w celu krótkoterminowych poprawek w nadchodzącej aktualizacji, oczekuje się, że dodatkowa zawartość dodana w przyszłości zniweluje niektóre z tych korzyści, co może być potencjalnie trwałym problemem dla graczy z ograniczoną przestrzenią dyskową, szczególnie w obfitującym w premiery 2025 roku.