rok 2025 może być wreszcie rokiem Linuksa na komputerach stacjonarnych, ponieważ system operacyjny po raz pierwszy osiągnął 5% udziału w amerykańskim rynku komputerów stacjonarnych

"Rok linuksowego pulpitu" to fraza - obecnie mem - która oznacza zwiększoną akceptację Linuksa jako realnego konsumenckiego systemu operacyjnego, stanowiącego silną konkurencję dla Windows i macOS. Każdy rok, przynajmniej od 1998 roku, był reklamowany jako rok linuksowego pulpitu, ale aforyzm nigdy nie stał się rzeczywistością.
Wkrótce może się to jednak zmienić.
Według najnowszych danych StatCounter za czerwiec 2025 r., Linux zdołał uzyskać 5,03% udziału w rynku systemów operacyjnych dla komputerów stacjonarnych w Stanach Zjednoczonych w okresie od maja 2024 r. do czerwca 2025 r. Microsoft Windows nadal pozostaje liderem rynku z wysokim 63,2% udziałem, ale liczba ta jest o 13% niższa, biorąc pod uwagę liczby z ostatniej dekady.
Wśród wersji systemu Windows, Windows 11 stanowi obecnie 54,72%, podczas gdy Windows 10 - który posiadał 56,04% udziału do lutego 2025 roku, ze szczytem 66,69% w grudniu 2024 roku - spadł obecnie do 42,11% w czerwcu 2025 roku.
AppleoS X ma przyzwoite 16,57% rynku, podczas gdy nowszy macOS ma tylko 7,72%. Łącznie systemy operacyjne Apple mają bazę 24,29%, co wciąż jest daleko w tyle za systemem Windows.
Niemniej jednak liczby te wskazują na znaczny skok udziału Linuksa w rynku, który w końcu przekroczył udział kategorii "Nieznane" na poziomie 4,76%. Chrome OS pozostaje w tyle z wynikiem zaledwie 2,71%.
Linux odnotowuje stały wzrost popularności komputerów stacjonarnych w ciągu ostatnich kilku lat. System operacyjny przeszedł długą drogę od zaledwie 2,76% w 2022 roku, do 3,12% w 2023 roku, 4,44% w 2024 roku i 5,03% w 2025 roku.
Proszę wziąć to pod uwagę: Linux potrzebował dwóch dekad, aby osiągnąć 1% udziału w rynku komputerów stacjonarnych w 2011 roku, a osiągnięcie 2% w 2011 roku zajęło kolejną dekadę.
The US Federal Government Website and App Analyticsktórą ZDNet twierdzi, że preferuje niż metodologię StatCounter, pokazuje również, że 23% użytkowników Linuksa odwiedza federalne strony internetowe (uwzględniając Android i Chrome OS), podczas gdy 11,7% odwiedzających korzysta z macOS. 15.7% i 15,3% odwiedzających to odpowiednio użytkownicy Windows 10 i Windows 11.
Wyczyny Microsoftu i Steam Deck przyczyniają się do wzrostu popularności Linuksa
Windows 10 osiągnie koniec wsparcia 14 października 2025 r., chociaż Microsoft obecnie oferuje sposoby otrzymywania rozszerzone aktualizacje zabezpieczeń (ESU) przez kolejny rok.
Wielu użytkowników systemu Windows 10 korzystających z doskonale działającego sprzętu nie mogło uaktualnić systemu do wersji Windows 11 ze względu na wymóg modułu TPM. Można go obejść, ale metody te nie są oficjalnie wspierane przez Microsoft.
Użytkownicy systemu Windows nie są również zadowoleni z tego, że Microsoft umieszcza reklamy i Copilota w prawie wszystkich aspektach systemu operacyjnego - nawet skromne aplikacje Paint i Notatnik nie zostały oszczędzone.
Z drugiej strony, macOS jest nadal powiązany z drogim sprzętem, na którym jest instalowany. Chociaż istnieją nieoficjalne metody hakowania, przejście Apple na własny układ krzemowy oznacza, że wsparcie dla komputerów Mac x86 jest prawie wymarłe. macOS Tahoe będzie ostatnim, który będzie obsługiwał procesory Intela. Poza tym, instalowanie macOS na sprzęcie innym niżApple jest niezgodne z umową EULA Apple.
Poza tym, hackintoshing nie jest prostą procedurą, często wymagającą przejścia przez wiele przeszkód i stromej krzywej uczenia się.
Wydaje się, że użytkownicy uważają, że jest to pustka, którą może należycie wypełnić Linux.
Linux jest darmowy, zorientowany na prywatność, oferuje nieskończone możliwości dostosowywania i może być ogólnie bardziej wydajny niż Windows na tym samym sprzęcie.
Dystrybucje takie jak Ubuntu, Mint i Fedora dokładają wszelkich starań, aby Linux był przyjazny dla użytkownika, a warstwy kompatybilności, takie jak WINE, pozwalają użytkownikom Linuksa uruchamiać popularne aplikacje, takie jak Microsoft Office, bez większych problemów.
Sam Microsoft tworzy własną dystrybucję o nazwie CBL-Mariner dla Azure, którą wykorzystuje również w backendzie WSLg z WSL 2, umożliwiając natywne aplikacje Linux z GUI w systemie Windows.
Gry wciąż są podstawą systemu Windows, ale dzięki narzędziom takim jak Proton i własnemu naciskowi Valve na gry na Linuksie z platformą Steam Deck i Steam OS, w wiele popularnych tytułów AAA można dziś grać na Linuksie bez utraty wydajności lub wierności wizualnej.
Dystrybucje przeznaczone dla graczy, takie jak Manjaro, Bazzite i Garuda Linux, cieszą się coraz większą popularnością wśród graczy, którzy chcą wypróbować Linuksa ze swoimi bibliotekami gier.