YouTuber przeprowadza testy porównawcze RTX 5050 vs RTX 3060 12GB w ponad 50 grach w ramach GPU Face-Off za 250 USD

Znany YouTuber zajmujący się sprzętem komputerowym, Daniel Owen, przeprowadził niezwykle dogłębne porównanie kart graficznych Nvidia GeForce RTX 5050 i RTX 3060 12 GB wariantem.
YouTuber przetestował ponad 50 gier w rozdzielczości 1440p i 1080p, używając zarówno średnich, jak i maksymalnych ustawień graficznych. Przetestował również te gry w natywnej rozdzielczości i z włączonym DLSS, aby objąć wszystkie możliwe scenariusze, w których można wykorzystać zarówno RTX 5050, jak i RTX 3060 12 GB.
System użyty do testów miał AMD Ryzen 9 9800X3D (obecnie 652 USD na Amazon US) i 32 GB szybkiej pamięci DDR5-6000 z serii Trident firmy G.SKILL. Na samym początku Daniel jasno określa cel: dowiedzieć się, czy 8 GB pamięci VRAM na nowszych układach GPU, takich jak RTX 5050, wystarczy do gier w 2025 roku, czy też lepiej jest wybrać starszą kartę, taką jak RTX 3060 z 12 GB pamięci VRAM.
Daniel odkrył, że gdy gry przekraczają 8 GB pamięci VRAM, RTX 3060 wysuwa się na prowadzenie z mniejszą liczbą zacięć, lepszym 1% dołków i płynniejszym czasem wyświetlania klatek, szczególnie przy maksymalnych ustawieniach. Jednak w scenariuszach, w których pamięć VRAM nie jest wąskim gardłem, RTX 5050 konsekwentnie zapewnia wyższy surowy FPS, czasami prowadząc o 10-13% w nowoczesnych tytułach AAA.
Oblivion Remastered mocno obciąża obie karty. Przy maksymalnej rozdzielczości 1080p obie karty remisują na poziomie 27 FPS, ale DLSS zapewnia RTX 3060 wzrost do 37 FPS, podczas gdy RTX 5050 pozostaje zablokowany ze względu na mniejsze limity pamięci VRAM. Po zejściu do średnich ustawień pole gry wyrównuje się, aż do momentu uruchomienia DLSS, gdzie RTX 5050 nagle wyskakuje do przodu z 71 FPS w porównaniu do 61 FPS RTX 3060.
Kingdom Come: Deliverance 2 nie jest łaskawe dla żadnego z GPU przy maksymalnych ustawieniach. Przy 1440p, RTX 3060 osiąga 20 FPS, podczas gdy RTX 5050 spada do 7 FPS dławionych przez pamięć VRAM. DLSS pomaga, ale niewiele. Historia zmienia się przy średnich ustawieniach, w 1080p, RTX 5050 wysuwa się na prowadzenie z 91 FPS w porównaniu do 80 FPS RTX 3060. Nawet w rozdzielczości 1440p RTX 5050 prowadzi z niewielkim marginesem, a dzięki DLSS Balanced różnica ta wzrasta do 85 FPS w porównaniu do 75 FPS. Obie karty oferują tutaj płynną rozgrywkę, ale RTX 5050 wyraźnie ma przewagę.
W Assassin's Creed Shadows oba układy GPU przekraczają swoje limity pamięci VRAM, co prowadzi do słabej wydajności przy maksymalnych ustawieniach. W natywnej rozdzielczości 1080p, RTX 3060 osiąga 22 FPS w porównaniu do 20 na RTX 5050. Nawet przy włączonym DLSS Quality, liczba klatek na sekundę ledwo się zmienia, 26 FPS na RTX 3060 i 24 na RTX 5050. Sytuacja nie poprawia się też zbytnio w rozdzielczości 1440p, gdzie oba układy GPU osiągają zaledwie 18 FPS. DLSS Balanced daje niewielki skok, podnosząc RTX 3060 do 25 FPS, a RTX 5050 do 24, ale nadal nie jest to grywalne. Po obniżeniu ustawień do średnich 1080p, RTX 5050 osiąga 58 FPS w porównaniu do 47 na RTX 3060, choć różnice w oświetleniu podczas testów mogły nieznacznie wpłynąć na wyniki, według YouTubera.
Żadna z kart graficznych nie została stworzona z myślą o maksymalnej rozdzielczości 1440p, ale obie radzą sobie z 1080p na średnich ustawieniach z DLSS, a w wielu przypadkach RTX 5050 nieznacznie wyprzedza. Daniel opisuje, która karta radzi sobie lepiej przy jakich ustawieniach, w zależności od tego, jak wymagająca jest gra. Jeśli próbują Państwo dowiedzieć się, która karta najlepiej pasuje do Państwa konfiguracji, cały film jest pełen pomocnych, dogłębnych spostrzeżeń. Zdecydowanie warto obejrzeć.