Notebookcheck Logo

Wpływ sztucznej inteligencji na pracowników: Badanie ujawnia, które stanowiska najprawdopodobniej zostaną zastąpione

Generatywna sztuczna inteligencja już teraz przekształca pracę umysłową (źródło obrazu: Dall-E 3)
Generatywna sztuczna inteligencja już teraz przekształca pracę umysłową (źródło obrazu: Dall-E 3)
Nowa analiza mapująca 200 000 czatów Microsoft Copilot na czynności zawodowe O*NET oblicza wynik zastosowania sztucznej inteligencji, ujawniając, które zawody są najbardziej podatne na zastąpienie przez sztuczną inteligencję.
AI Microsoft

Nowa analiza https://www.microsoft.com/en-us/research/publication/working-with-ai-measuring-the-occupational-implications-of-generative-ai/ 200 000 amerykańskich interakcji z Microsoft Copilot mapuje każdy czat do czynności roboczych zdefiniowanych w amerykańskiej bazie danych O*NET, a następnie łączy te czynności z konkretnymi zawodami. Autorzy obliczają "wynik zastosowania AI", który odzwierciedla, jak często Copilot jest używany do zadań w danym zawodzie, jak często te zadania są wykonywane i jak szeroko każde zadanie jest objęte opisem stanowiska.

Zawód uzyskuje wysoki wynik, gdy Copilot niezawodnie pomaga użytkownikom w wykonywaniu podstawowych zadań, które stanowią dużą część tej pracy. Na przykład, zadania takie jak zbieranie informacji, redagowanie tekstu i wyjaśnianie pojęć uzyskują wysokie wskaźniki ukończenia; dlatego zawody zdominowane przez te czynności mają tendencję do wznoszenia się na szczyt.

Opierając się wyłącznie na danych znalezionych w badaniu, dziesięć wiodących zawodów to:

  • Tłumacze ustni i pisemni - 98 procent zadań pokrywało się z użyciem Copilota
  • Historycy
  • Obsługa pasażerów
  • Przedstawiciele handlowi (usługi)
  • Pisarze i autorzy
  • Przedstawiciele obsługi klienta
  • Programiści narzędzi CNC
  • Operatorzy telefoniczni
  • Agenci sprzedaży biletów i pracownicy biur podróży
  • Spikerzy i DJ-e radiowi

Większość wysoko punktowanych ról zależy od produkcji, dostosowywania lub przekazywania informacji; są one powszechnie spotykane w sprzedaży, wsparciu biurowym, mediach, edukacji i podobnych dziedzinach wymagających dużej wiedzy. Dla kontrastu, zawody skoncentrowane na pomocy fizycznej, ręcznej obsłudze lub obsłudze maszyn - takie jak asystenci pielęgniarscy, masażyści i dekarze - plasują się na dole listy.

Dzisiejsza generatywna sztuczna inteligencja doskonale radzi sobie z zadaniami obejmującymi słowa, wyszukiwanie danych i ustrukturyzowane wskazówki; jest znacznie mniej zdolna tam, gdzie niezbędne są umiejętności praktyczne lub bezpośredni kontakt z człowiekiem. W miarę dojrzewania technologii jej zasięg może się poszerzać, ale obecne dowody sugerują, że największy wpływ w najbliższej przyszłości będzie dotyczył ról, w których podstawową walutą jest wymiana informacji.

Źródło(a)

Microsoft (w języku angielskim)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 07 > Wpływ sztucznej inteligencji na pracowników: Badanie ujawnia, które stanowiska najprawdopodobniej zostaną zastąpione
Nathan Ali, 2025-07-31 (Update: 2025-08- 1)