Marc-Alexis Cote, wieloletni szef serii Assassin's Creed firmy Ubisoft, opuścił firmę po ponad dwóch dekadach pracy.
Cote dołączył do Ubisoft w 2005 roku jako inżynier oprogramowania, piął się po szczeblach kariery i pełnił różne funkcje, w tym programisty narzędzi i silnika, projektanta poziomów, a od 2010 roku stał na czele tytułów Assassin's Creed jako dyrektor kreatywny, starszy producent, producent wykonawczy i wiceprezes producenta wykonawczego. Cote opuścił Ubisoft wkrótce po utworzeniu nowej spółki zależnej wspieranej przez Tencent, która będzie nadzorować główne franczyzy, Vantage Studios.
Jego odejście z firmy jest następstwem poważnej restrukturyzacji organizacyjnej w Ubisoft, która została ogłoszona w marcu 2025 roku, w tym inwestycji Tencent w wysokości 1,8 miliarda dolarów w celu rozwiązania zadłużenia i zapobieżenia potencjalnym wrogim przejęciom.
W ramach tego wstrząsu Ubisoft oddzielił swoje trzy największe franczyzy, Assassin's Creed, Far Cry i Rainbow Six, do Vantage Studios, w którym Tencent posiada 25% udziałów.
Zgodnie z wewnętrzną komunikacją zgłoszoną przez IGN, Cote otrzymał propozycję objęcia stanowiska kierowniczego w Vantage Studios, ale odmówił i podobno zdecydował się szukać możliwości poza Ubisoftem.
E-mail do pracowników od współzarządzających Charlie Guillemot i Christophe Dennes wykazał rozczarowanie jego decyzją, ale szacunek dla jego oczekiwań i skupienie się na przyszłości nowej spółki zależnej.
W związku z jego odejściem Ubisoft wydał oświadczenie:
Po restrukturyzacji organizacyjnej ogłoszonej w marcu 2025 roku, Marc-Alexis Cote zdecydował się podążać nową ścieżką gdzie indziej poza Ubisoftem. Chociaż jesteśmy zasmuceni jego odejściem, jesteśmy pewni, że nasze utalentowane zespoły będą kontynuować silne fundamenty, które pomógł zbudować.
Jesteśmy głęboko wdzięczni za wpływ, jaki Marc-Alexis wywarł na przestrzeni lat, szczególnie w kształtowaniu marki Assassin's Creed do tego, czym jest dzisiaj.
Wkład Cote'a we franczyzę Assassin's Creed pomógł ukształtować rozkwit franczyzy, którą do dziś znamy i kochamy. Pełnił funkcję dyrektora misjiw Assassin's Creed: Brotherhood w 2010 roku, współreżyseraw Assassin's Creed III w 2012 roku, dyrektora kreatywnego w Assassin's Creed III: The Tyranny of King Washington w 2013 roku, Assassin's Creed Syndicate w 2015 roku, jego DLC, Dreadful Crimes w 2016 roku oraz starszego producenta w Assassin's Creed Odyssey w 2018 roku. Co więcej, przyczynił się również do dodatkowego projektowania DLC Freedom Cry do gry Assassin's Creed IV: Black Flag w 2014 roku.
Poza serią Assassin's Creed, Cote wykorzystał również swoją wiedzę jako główny programista silnika w grze Prince of Persia: The Forgotten Sands z 2010 roku i pełnił funkcję producenta wykonawczego Immortals Fenyx Rising w 2020 roku.
Od 2022 roku kierował globalnymi zespołami Ubisoftu nad grą Assassin's Creed, pomagał kształtować długoterminową strategię i wspierał ją jako jedną z flagowych gier firmy. W ciągu swojej prawie 20-letniej kadencji Cote odegrał kluczową rolę w kształtowaniu serii Assassin's Creed, którą znamy i kochamy dzisiaj.