Notebookcheck Logo

Twórca Final Fantasy, Koji Sugimoto, jest zaskoczony zainteresowaniem fanów "uroczą" grafiką low-poly retro na PS1

Zdjęcie CRT Final Fantasy 7 na PS1 Źródło obrazu rFinalFantasy
Zdjęcie gry Final Fantasy 7 na ekranie CRT przy użyciu konsoli PS1 (źródło obrazu: Reddit r/FinalFantasy)
Podczas gdy większość graczy z sentymentem i nostalgią spogląda na wiele tytułów z PS1 i ich ofertę graficzną, deweloper Final Fantasy Koji Sugimoto jest znacznie mniej zachwycony ograniczeniami, z którymi musiał pracować w przeszłości.
Game Releases Gaming Retro

Deweloper Final Fantasy i weteran programowania w Square Enix, Koji Sugimoto, wyraził zdumienie rosnącym podziwem fanów dla grafiki low-poly w stylu retro na PS1.

Sugimoto opublikował wpis na swoim koncie X w dniu 5 sierpnia 2025 rokui zareagował na demonstrację w Unity Japan nowego narzędzia do tworzenia wykresów shaderów o nazwie "No Perspective" Ten wykres shaderów pozwala programistom łatwo odtworzyć retro urok gier PS1. Sugimoto skomentował:

"W tamtych czasach poświęciliśmy tyle daremnego wysiłku, próbując uniknąć zniekształceń, a dziś ludzie nazywają to "uroczym""

To nie pierwszy raz, kiedy Sugimoto podzielił się swoimi poglądami na temat wypaczania tekstur PS1. W poście z 2019 roku nazwał je "obrzydliwym". Sugimoto dodał dalej: "Po prostu nie rozumiem, co jest takiego interesującego w próbie odtworzenia tego"

Sugimoto nie są obce chybotliwe tekstury i efekty zniekształceń PS1. Rozpoczął swoją karierę w branży gier wideo, pracując nad programowaniem efektów wizualnych w wersji Chrono Trigger na SNES z 1995 roku . W erze PS1 pracował nad portem Chrono Trigger, Xenogears i Threads of Fate, lokalnie znanym w Japonii jako Dewprism .

Deweloper pracował nad takimi tytułami jak Final Fantasy X, Final Fantasy X-2, Crisis Core: Final Fantasy VII na PSP oraz The 3rd Birthday. Koji Sugimoto poruszał się wśród ograniczeń sprzętowych, próbując ominąć graficzne dziwactwa, które irytowały go i postrzegał je z mniejszym sentymentem niż współcześni fani.

Mapowanie tekstur było poważnym problemem w tamtych czasach, ponieważ PS1 polegało na afinicznym mapowaniu tekstur, nakładając obrazy na wielokąty tylko we współrzędnych X i Y, ignorując głębię. PS1 nie posiadało bufora głębi, znanego również jako bufor Z. Jest to rodzaj pamięci, który pomaga konsoli określić, które powierzchnie powinny być widoczne, a które powinny być ukryte za innymi.

Ze względu na brak bufora głębi, deweloperzy musieli ręcznie instruować konsolę o kolejności rysowania każdego wielokąta. Był to główny powód "chybotliwych" artefaktów na powierzchniach w grze, gdy oglądano je pod pewnymi kątami.

Podczas gdy piksele drżały z powodu niezdolności sprzętu do ich precyzyjnego przydzielania, stworzyło to unikalny wygląd, który wielu graczy uważa dziś za nostalgiczny. Podczas gdy niezależni deweloperzy skłaniają się ku idei celowego chybotania tekstur w swoich tytułach, stanowisko Sugimoto ma swoją wagę, przypominając nam o ograniczeniach sprzętowych ery PS1 i o tym, jak wiele deweloperzy musieli pracować, aby czasami je obejść.

Proszę kupić Sony PlayStation Classic na Amazon


Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Twórca Final Fantasy, Koji Sugimoto, jest zaskoczony zainteresowaniem fanów "uroczą" grafiką low-poly retro na PS1
Rahim Amir Noorali, 2025-08-11 (Update: 2025-08-11)