Ten kieszonkowy eGPU o wartości 250 USD przyspiesza Cyberpunk 2077 z 45 FPS do 80 FPS przy 1080p, zużywając przy tym tylko 25 W

Niedawno widzieliśmy, jak gamingowy handheld działa z zewnętrzną stacją dokującą GPUale co by się stało, gdybyśmy uruchomili całą konfigurację na zasilaniu bateryjnym i dodali do tego bezstratne skalowanie? Popularny YouTuber, ETA PRIME, właśnie tego spróbował, a wyniki są dość zaskakujące.
W swoim najnowszym eksperymencie ETA PRIME postanowił przesunąć granice przenośnego grania, uruchamiając w pełni zasilaną bateryjnie konfigurację z dwoma procesorami graficznymi na Lenovo Legion Go 2. Aby ta konfiguracja działała, YouTuber podłączył do niej Lenovo Go 2 Lenovo Legion Go 2 do procesora graficznego Adlink Pocket AI GPU za pomocą portu USB4 urządzenia. Jednostka zewnętrzna zawiera wbudowany GPU Nvidia RTX A500i jest zasilana w całości przez zewnętrzny power bank o dużej pojemności zamiast zasilania sieciowego.
Chociaż Adlink Pocket AI nie jest przeznaczony głównie do gier, nadal może obsługiwać lekkie gry i starsze tytuły, oferując przyzwoity wzrost wydajności dla systemów bez dedykowanego GPU. Jego głównym celem pozostaje jednak akceleracja obciążeń związanych ze sztuczną inteligencją, renderowaniem 3D i innymi profesjonalnymi zadaniami obliczeniowymi.
Ponieważ procesor graficzny Pocket AI nie zawiera żadnego wyjścia wideo, cały rendering nadal odbywał się na wewnętrznym wyświetlaczu Legion Go 2, a wygenerowane klatki były przesyłane z powrotem przez połączenie USB4.
Po podłączeniu sprzętu, kolejnym krokiem było zainstalowanie narzędzia Bezstratnego skalowania ze Steam, lekkiej aplikacji, która obsługuje generowanie klatek oparte na sztucznej inteligencji. W ustawieniach grafiki systemu Windows, YouTuber ręcznie przypisał kartę graficzną Radeon 890M iGPU jako główny procesor graficzny do gier, jednocześnie wyznaczając zewnętrzny RTX A500 do generowania klatek. W ten sposób upewnił się, że obciążenia związane z renderowaniem i generowaniem klatek zostały rozdzielone pomiędzy dwa układy GPU.
Po skonfigurowaniu wszystkiego, YouTuber rozpoczął testy. Pierwszym testem była gra God of War: Ragnarok, uruchomiona w rozdzielczości 1200p na wysokich ustawieniach z FSR ustawionym na Jakość. Używając tylko zintegrowanej karty graficznej Radeon 890M iGPU, Lenovo Legion Go 2 oscylował wokół 35-40 FPS. Po włączeniu bezstratnego skalowania, liczba klatek na sekundę natychmiast podskoczyła do 70 FPS.
W tej konfiguracji zewnętrzny układ RTX A500 nie renderował gry bezpośrednio, lecz generował interpolowane klatki i przesyłał je do wewnętrznego wyświetlacza Legion Go 2 za pośrednictwem połączenia USB4. Obudowa GPU pobierała około 25 watów z power banku, podczas gdy iGPU nadal zajmowało się natywnym renderowaniem.
W Cyberpunk 2077, jednym z najbardziej wymagających tytułów w zestawie testowym, APU Ryzen Z2 Extreme początkowo walczył o utrzymanie 45 FPS przy wysokich ustawieniach 1080 p i trybie FSR Balanced. Po włączeniu bezstratnego skalowania, handheld wspiął się do zakresu 80 FPS, skutecznie podwajając postrzeganą płynność. Pomimo tego, że back-feed klatek przez interfejs USB 4 ograniczał ogólną przepustowość, tempo wyświetlania klatek pozostawało stabilne.
Biorąc pod uwagę, że zarówno Legion Go 2, jak i zewnętrzna obudowa GPU działały całkowicie na zasilaniu bateryjnym, konfiguracja ta stała się całkowicie przenośną konfiguracją z dwoma GPU.
Ostatecznie eksperyment pokazał, że przy odpowiednim dostrojeniu, nawet RTX A500 o niskiej mocy może znacząco poprawić wrażenia z gry na urządzeniach przenośnych. Jeśli są Państwo zainteresowani samodzielnym stworzeniem podobnej konfiguracji, proszę obejrzeć pełny film zamieszczony poniżej, aby zapoznać się z procesem krok po kroku.