Ten chłodzony cieczą, zmodyfikowany "PS3 Pro" z podkręconym GPU uruchamia Gran Turismo 6 przy 60 FPS

YouTuber Zac Builds wzniósł się na zupełnie nowy poziom, przekształcając Legendarną konsolę Sony PlayStation 3 w całkowicie chłodzoną wodą, podkręconą konsolę, która działa chłodniej, szybciej i znacznie ciszej, niż inżynierowie Sony mogli sobie wyobrazić w 2006 roku.
Do budowy Zac wykorzystał model PS3 CECH-2501B, wersję "Goldilocks", jak nazwał ją YouTuber, która jest wystarczająco mocna, aby obsługiwać poważne modyfikacje, ale nadal można ją zhakować. Wcześniejsze jednostki Slim mogły działać chłodniej, ale późniejsze aktualizacje zabezpieczeń Sony zablokowały oprogramowanie układowe, co prawie uniemożliwiło podkręcanie.
Po dokładnym rozebraniu systemu, Zac wymienił zdegradowaną pastę termiczną pod zintegrowanymi rozpraszaczami ciepła. Po ostrożnym usunięciu przyklejonych rozpraszaczy Sony, zastosował PTM7950, podkładkę termiczną z przemianą fazową stosowaną w nowoczesnych urządzeniach o wysokiej wydajności, aby zastąpić stary interfejs termiczny. Stworzyło to solidną podstawę dla chłodzenia cieczą.
Korzystając ze skanowania 3D, YouTuber zreplikował płytę główną PS3, aby zaprojektować precyzyjne aluminiowe bloki wodne zarówno dla CPU, jak i GPU. Ponieważ oba układy znajdują się na różnych wysokościach, zbudował oddzielne bloki, niestandardowe mocowania i złączki. Części zostały wydrukowane w 3D, przechodząc od prototypowego PLA do odpornego na ciepło nylonu z włókna węglowego. Wydrukowano nawet ramę montażową, airbox i obudowę chłodnicy, a wszystko to zaprojektowano tak, aby zmieściło się w ciasnej przestrzeni wewnętrznej konsoli.
Po wielu godzinach dopracowywania, wyżarzania nylonowych części, by zapobiec ich długotrwałemu wypaczaniu, oraz montażu w pełni autonomicznego układu chłodzenia zasilanego przez własny wentylator PS3, Zac przeszedł do najbardziej delikatnej fazy, napełniania i testowania systemu. Przed włączeniem konsoli, uruchomił pompę oddzielnie, aby wypłukać wszelkie uwięzione pęcherzyki powietrza, które mogą blokować przepływ chłodziwa i powodować przegrzanie. Gdy pętla była czysta i całkowicie uszczelniona, ponownie podłączył wszystko i włączył system. Ku jego uldze, PS3 uruchomiło się bezbłędnie, teraz chłodzone przez 120-milimetrową chłodnicę, kompaktową pompę-zbiornik i dyskretny czarny wentylator Noctua.
Następnie Zac przeszedł do podkręcania PS3. Po wgraniu niestandardowego oprogramowania układowego był w stanie dostosować zegary GPU i VRAM w locie. Z nowym systemem chłodzenia utrzymującym temperaturę na stałym poziomie około 40°C, w porównaniu do 60-67°C, Zac podkręcił GPU do 750 MHz (podkręcenie o 50%), a pamięć VRAM do 925 MHz (wzrost o 42%).
Rezultaty były imponujące: Uncharted 2 skoczył z wysokich 30 do niskich 50, Gran Turismo 6 wspiął się z połowy lat 40. do prawie 60 FPS, a BioShock Infinite wzrósł z około 30-35 FPS do około 45-50 FPS. Mimo że Watch Dogs nie wypadł najlepiej, jako że jest to tytuł w dużej mierze związany z procesorem, a CPU nie był podkręcany podczas kompilacji, większość gier działała znacznie płynniej niż na jakimkolwiek standardowym PS3.
Zac przyznaje, że chłodzenie wodne mogło być przesadą, a sam nowy interfejs termiczny i wymiana wentylatorów mogły zapewnić większość zysków, ale w projekcie nie chodziło tylko o wydajność, ponieważ YouTuber po prostu dobrze się bawił, wykonując całą kompilację.
Mogą Państwo obejrzeć cały film z budowy, do którego link znajduje się poniżej, i jest to wysoce zalecane, ponieważ kunszt, jaki Zac prezentuje w filmie, jest niesamowicie satysfakcjonujący do oglądania.





