Fani mający nadzieję, że Final Fantasy powróci do swoich klasycznych, turowych korzeni, mogą na razie chcieć złagodzić swoje oczekiwania. Producent Final Fantasy 16 i reżyser Final Fantasy 14, Naoki Yoshida, omówił przyszłość systemu walki serii na Anime Expo 2025. Rozmowa rozpoczęła się w wyniku premiery gry Clair Obscur od Sandfall Interactive : Expedition 33.
Yoshida przedstawił zniuansowaną perspektywę, zastanawiając się nad debatą między akcją a walką turową. Powiedział on Anime News Network:
"Z tym pytaniem turowa kontra akcja, to ma tendencję do izolowania rozgrywki tylko do systemu walki. To nie bierze pod uwagę tego, jaki rodzaj gry twórcy chcą dostarczyć graczom. Na przykład, w oparciu o określoną jakość graficzną, którą chcemy zaprezentować naszym graczom, lub narrację, którą chcemy dostarczyć naszym graczom, odnosi się to do tego, jak konfigurujemy systemy gier wokół tego. Obejmuje to system walki, projekt gry i wrażenia z rozgrywki"
Dalej odpowiedział z niepewnością: "Nie jest to jednoznaczna odpowiedź, czy będzie to gra turowa, czy też będzie bardziej oparta na akcji"
Yoshida stwierdził ponadto, że kierunek Final Fantasy 17nie został jeszcze ustalony, ponieważ może on nie być zaangażowany w jego rozwój:
"Niekoniecznie będę pracował nad Final Fantasy 17, więc nie chcemy też utrudniać lub ograniczać naszego przyszłego reżysera lub kogokolwiek, kto będzie produkował gry takie jak 16 lub 18. Nie chcemy umieszczać ich na szynie"
Wydawca Square Enix, w rzadkim przyznaniu, stwierdził, że Final Fantasy 16 i Final Fantasy 7: Rebirth "nie spełniły oczekiwań". Final Fantasy 16 zostało wydane w 2023 roku i zagłębiło się w walkę opartą na akcji, czerpiąc inspirację z Game of Thrones, Attack on Titan, Neon Genesis Evangelion i Godzilla. Podczas gdy niektórzy fani chwalili ambitne bitwy Eikon i system walki, inni odczuwali pustkę pozostawioną przez walkę turową.
Z kolei Final Fantasy 7 Remake stara się wypełnić lukę między turowym systemem walki a systemem walki w czasie rzeczywistym.
Tymczasem Clair Obscur: Expedition 33 w nowoczesny sposób wykorzystuje mechanikę turową, w tym parowanie i uniki. Square Enix przyznało, że Expedition 33 odniosło sukces. Oświadczenie Yoshidy sugeruje jednak, że firma jest ostrożna w podążaniu za trendami lub powracaniu do starszych formuł tylko ze względu na sukces Sandall Interactive.
Póki co, przyszłość Final Fantasy pozostaje nieokreślona. Nie jest jasne, czy Final Fantasy 17 będzie turowe, czy też podwoi walkę opartą na akcji. Twórcy ze Square Enix prawdopodobnie będą dążyć do wytyczenia nowej ścieżki, tak jak miało to miejsce przez lata.