Notebookcheck Logo

Superman w pełnej krasie: Inżynieria, która sprawia, że reboot Jamesa Gunna wydaje się nowy

Lois Lane i Superman zatrzymują się pośród gruzów Metropolis (Źródło zdjęcia: Warner Bros. Pictures / Jessica Miglio via Batman News)
Lois Lane i Superman zatrzymują się pośród gruzów Metropolis (Źródło zdjęcia: Warner Bros. Pictures / Jessica Miglio via Batman News)
Superman (2025) Jamesa Gunna nie próbuje wygrać wojny głośności. Wygrywa wojnę o klarowność. Zespół ustawił praktyczne platformy latające, sfotografował niebo na scenie LED, zablokował wygląd serialu przed VFX i zbudował miks dźwiękowy w pokoju montażowym, aby żarty, dialogi i chaos faktycznie współgrały ze sobą. Rezultatem jest duży, hojny film, który czyta się czysto w IMAX i nadal czuje się dotykowo w domu.
Movies / TV-Shows Comics Science Opinion / Kommentar

Dlaczego ten film jest inny

Wiele dużych filmów o superbohaterach stara się zrobić na panu wrażenie. Ten stara się pana poznać. Otwiera ramiona, a nie arkusz kalkulacyjny. Widać to już w pierwszych minutach. Kamera jest na tyle blisko, że można odczytać uniesioną brew, ale na tyle stabilnie, że oczy nigdy nie pracują nad ujęciem. Kiedy nadchodzi akcja, obraz staje się wyższy w IMAX, a miasto otwiera się, ale ludzie w kadrze nie stają się mniejsi. To pewność siebie bez hałasu.

To wybór, a nie przypadek. Zespół uzgodnił wygląd w fazie przygotowawczej, co oznacza, że kolor i kontrast, na które Państwo reagują, zostały wypieczone przed jakąkolwiek cyfrową magią. Gdy akcja na żywo i efekty dzielą tę samą przestrzeń, nie odczuwa się szwów. Po prostu czytają Państwo scenę.

Superman, Krypto i Kelex w Twierdzy (źródło zdjęcia: Warner Bros. / Jessica Miglio via Motion Picture Association)
Superman, Krypto i Kelex w Twierdzy (źródło zdjęcia: Warner Bros. / Jessica Miglio via Motion Picture Association)

Kamery, które zostają z ludźmi

Henry Braham opisuje swój wygląd jako ugruntowany, stanowiący równowagę między prawdą a fantazją. Na planie oznaczało to kamery Panavised RED V Raptor X, w dużej mierze obsługiwane z ręki, ale stabilizowane, dzięki czemu można siedzieć z twarzami zamiast je gonić. To, co najważniejsze, wydarzyło się jeszcze wcześniej. Intencja kolorystyczna serialu została ustalona podczas przygotowań, więc VFX odziedziczyły cel, zamiast później zgadywać. Dlatego odcień skóry i kontrast są stabilne nawet podczas ciężkiej pracy. Czuje się pewność, a nie poprawki.

IMAX ma tutaj znaczenie, ponieważ film faktycznie wykorzystuje dodatkowy headroom. Wybrane sekwencje są filmowane dla IMAX, więc kadr otwiera się pionowo w tych momentach. Loty oddychają, a linie horyzontu pozostają czytelne, nie zmieniając ludzi w plamki.

James Gunn reżyseruje Davida Corensweta na planie (Źródło zdjęcia: Warner Bros. / Greg Williams via La Voce di New York)
James Gunn reżyseruje Davida Corensweta na planie (Źródło zdjęcia: Warner Bros. / Greg Williams via La Voce di New York)

Latanie, które wygląda jak za dnia

Śnieżne loty pochodzą z prawdziwego nieba. Zespół sfotografował płyty Svalbard, owinął je w poprzek Lux Stage w Trilith i przypiął Davida Corensweta do fizycznego urządzenia latającego. Lux Stage to zamknięta przestrzeń o wymiarach osiemdziesiąt na dziewięćdziesiąt na trzydzieści stóp, wewnątrz dużej sceny dźwiękowej, z ruchomym sufitem LED. Uzyskuje się uczciwe światło na kombinezonie, prawdziwe odbicia w oczach i paralaksę, która porusza się wraz z kamerą, a nie przeciwko niej. Państwa ciało kupi to, zanim zrobi to mózg.

Co do teasera, który stał się wirusowy. Głowa na beczce nie jest w filmie. James Gunn powiedział, że grało to dziwnie i wyciął to. Wyjaśnił również, że na twarzy Corensweta nie było CG. To, co zostało odczytane, to szeroki obiektyw przesunięty zbyt blisko oraz nieostry montaż. Dobra decyzja, by z tego zrezygnować. Ostateczne cięcie zachowuje pośpiech i nie rozprasza uwagi.

Dźwięk, który chroni słowa

Montażyści obrazu William Hoy i Craig Alpert pracowali z wbudowanym mikserem Avid, Ianem Chase. Łóżka przestrzenne zostały zbudowane w Media Composer podczas zdjęć, a następnie wymienione z zespołem dźwiękowym, więc tymczasowe pokazy miały już intencję. Kiedy serial trafił na etap dubbingu, wykończenie Atmos przez miksery Skywalker i Warner było udoskonaleniem, a nie ratunkiem. Słychać to w ciszy. Płótno. Kliknięcie magnetofonu. Przesunięcie kanapy. Te szczegóły sprawiają wrażenie charakteru, a nie bałaganu, a wielkie uderzenia nie miażdżą głosów.

Efekty wizualne, które pozwalają odpocząć oku

Stéphane Ceretti kierował zespołem złożonym z wielu dostawców. Wētā FX zajmowała się chaosem na dużą skalę, takim jak sekwencja River Pi i główne budynki miejskie. Framestore zajmował się Krypto i krystaliczną Fortecą. Trades szacuje ogólną liczbę VFX na siedemnaścieset ujęć, przy czym Wētā około sześciuset, a Framestore nieco ponad pięćset. Wspólna zasada była prosta. Proszę zachować rytm montażowy, który już działa, a następnie dodać do niego szczegóły. To dlatego elementy scenografii są ukształtowane, a nie zajęte, i dlatego Krypto gra jak pies stojący obok osoby, a nie naklejka naklejona na nią.

Formaty i to, co się czuje

W IMAX wyższa rama nadaje lotom powietrza i utrzymuje wyraźne linie oczu. W domu UHD obsługuje Dolby Vision i Dolby Atmos, więc nasycenie i wskazówki dotyczące wysokości przetrwają podróż do salonu. To jak ten sam film, tylko bliżej.

Lekkie spoilery notatek dotyczących scen

Loty w fortecy

Sfotografowane płyty Svalbard na tomie Lux, z praktycznym spin rigiem dla Corenswet. Owijka na tkaninie i wizjer są uczciwe, a odbicia oczu są w kamerze.

River Pi

Rytm chroniony od desek do pierwszego cięcia do finału. Wczesne podkłady przestrzenne w redakcji ukształtowały sposób, w jaki sekwencja oddycha, zanim Atmos ją zablokował.

Ujęcie, które nie zostało wysłane

Porozmawiajmy o zwiastunie, który zapoczątkował tysiące zrzutów ekranu. Kręcenie głową nie przetrwało do premiery. Jeśli podobał się Państwu ten pomysł, oto jak mogło to zadziałać bez dziwactw. Proszę cofnąć kamerę lub użyć dłuższego obiektywu, by twarz się nie wypaczyła. Proszę ponownie sfotografować płyty, aby paralaksa pozostała uczciwa przy ruchu prosto w kamerę. Proszę dodać nieco więcej wiatru na policzkach, aby energia skóry odpowiadała energii peleryny. Proszę szybko przyciąć kąt, aby grał jako szybka nuta. Ta ścieżka istnieje. Wybrano czystszą ścieżkę. Jeśli pojedynczy obraz złamie zaklęcie, proszę go zgubić. Head on barrel roll wyszedł we wczesnym spocie i nigdy nie został wydany. Jeśli chcieli zachować ten klimat, ścieżka jest prosta. Cofnięcie kamery lub wydłużenie ogniskowej, ponowne sfotografowanie płyt z przodu na paralaksie, dodanie wiatru w policzek, aby dopasować energię peleryny i przyciąć ją szybko, aby grała jako nuta wdzięku. Wybrali czystsze rozwiązanie.

Co faktycznie można zauważyć w fotelu

Zauważają Państwo, że kamera trzyma się ludzi. Geografia akcji pozostaje czytelna.
Zauważą Państwo, że loty są filmowane. Ekspozycja i odbicia zachowują się jak w prawdziwym świecie.
Zauważają Państwo, że głosy są odporne na uderzenia. Miks jest duży, ale nie depcze słów.
Zauważają Państwo, że ścieżka dźwiękowa zaprasza do środka. Motywy przenoszą uczucia z jednej sceny do następnej.

Lois, Jimmy i Clark spoglądają w górę w newsroomie Daily Planet (Źródło zdjęcia: Warner Bros. Pictures / Zdjęcie Jessica Miglio via Batman News)
Lois, Jimmy i Clark spoglądają w górę w newsroomie Daily Planet (Źródło zdjęcia: Warner Bros. Pictures / Zdjęcie Jessica Miglio via Batman News)

W domu kontra IMAX

IMAX zapewnia dodatkową przestrzeń nad głową i trochę powietrza w pomieszczeniu. Wersja w salonie wciąż śpiewa. Dolby Vision utrzymuje bogate kolory podstawowe i czystą arktyczną biel. Atmos zachowuje zabawne wskazówki dotyczące wysokości w scenach lotu. Ponieważ wygląd został zablokowany na wczesnym etapie, film nie staje się woskowy ani szary w drodze do Państwa salonu. Wydaje się, że to ten sam film, tylko bliżej.

Szybkie porównanie

Jak zbudowano ten film

Jak powstaje typowy tentpole

Nagrywanie na Panavised RED V Raptor X z przygotowanym wyglądem pokazu, więc sprzedawcy dopasowali się do ustalonego celu. W lotach Fortress wykorzystano sfotografowane płyty Svalbard na Lux Stage LED volume z Davidem Corenswetem na praktycznym spin rigu, który dawał prawdziwe światło i odbicia. W montażu wykorzystano podkłady przestrzenne w Avid z Ianem Chase'em, a następnie zespół zakończył w Dolby Atmos z mikserami Skywalker i Warner. Sekwencje IMAX wykorzystują dodatkowy pionowy headroom, aby zachować czytelność twarzy i linii horyzontu.Greenscreen z niebem CG dodano późno. Kolory i kontrast dobrane po obrocie, co sprawia, że pościg sprzedawców jest ruchomym celem. Latanie na statycznym niebieskim ekranie z oświetleniem odtworzonym później. Dźwięk tymczasowy jest zastępczy aż do etapu dubbingu, więc głośne fragmenty pojawiają się jako pierwsze, a słowa walczą o bycie słyszanymi. Kadrowanie IMAX jest głównie dla skali, a nie czytelności.

Lista sprzętu

Kamera i obiektywy

  • Cyfrowe kamery kinowe Panavised RED V Raptor X
  • Obiektywy Leitz M zero point eight prime zgłoszone przez producenta
  • Panavision Primo Seventy i zoom Angenieux odnotowane w relacjach BSC
  • Stabilizowana głowica Stabileye Nano do bliskiej i płynnej pracy

Wirtualna produkcja i sprzęt

  • Lux Stage LED w Trilith, osiemdziesiąt na dziewięćdziesiąt na trzydzieści stóp, ruchomy sufit LED
  • Serwery multimedialne ARCA do odtwarzania płyt i silników
  • Praktyczna platforma obrotowa i latająca dla Davida Corensweta
  • Arktyczne płyty lotnicze i górskie sfotografowane na Svalbardzie

Dźwięk i montaż

  • Avid Media Composer dla obrazu z wbudowanymi podkładami przestrzennymi
  • Avid Pro Tools do projektowania i miksowania
  • Ostateczny miks Dolby Atmos
  • Nadzorujący montażyści dźwięku David Acord i Katy Wood
  • Mikserzy nagrań Christopher Boyes i Tim LeBlanc

VFX i wykończenie

  • Nadzór nad produkcją VFX sprawowany przez Stéphane'a Cerettiego
  • Wētā FX i Framestore jako główni dostawcy
  • Wygląd pokazu zablokowany w przygotowaniu z pokazowym LUT
  • Ocena Dolby Vision HDR do wydania domowego

Przemyślenia końcowe

Oczywiste jest, że każdy wybór jest tutaj celowy. Gunn i Henry Braham ustalili wygląd podczas przygotowań, więc każdy dział miał na celu ten sam obraz; sprzedawcy dopasowali się do jasnego celu, zamiast go ścigać. Podczas lotów sfotografowano arktyczne niebo na scenie LED z prawdziwym statywem, dzięki czemu światło jest odpowiednie, a ciało w to wierzy. Podczas montażu zespół zbudował dźwięk przestrzenny w Avid, a następnie ukończył w Atmos; dlatego też żarty na lądzie i głosy przetrwały wielkie hity. Nawet teaser, który rozpalił internet, nie przetrwał do premiery; Gunn wyciął go, ponieważ odciągał uwagę od fabuły. To jest wzór przez cały czas. Intencja na pierwszym miejscu, ego na końcu.

Świeżość nie oznacza tutaj głośniej; oznacza wyraźniej. Wysokość IMAX służy do tego, by ludzie byli czytelni wewnątrz spektaklu. Krypto zachowuje się jak pies, którego można by pogłaskać. Partytura najpierw się uśmiecha, a dopiero potem salutuje. Gunn nie odkurza nostalgii; dostraja doświadczenie tak, by nadzieja wydawała się nowoczesna. Wychodzi się lżejszym, ponieważ film wybiera troskę nad hałasem, scena po scenie.

Informacje o premierze:

Kino: Międzynarodowe od 9 lipca 2025 r.; Stany Zjednoczone i Chiny 11 lipca 2025 r. Prezentowany w IMAX (nakręcony dla IMAX), a także RealD 3D, Dolby Cinema, ScreenX i 4DX.

Wersja cyfrowa (PVOD): Dostępny 15 sierpnia 2025 r. na głównych platformach (Amazon, Apple TV, Fandango at Home itp.).

Płyta: 4K UHD, Blu-ray, DVD 23 września 2025 roku.

Streaming na Max: TBA. Warner Bros. nie ogłosiło jeszcze daty subskrypcji strumieniowej; relacje branżowe wskazują na wczesną jesień, ale nie jest to oficjalne od 2 września 2025 roku.

Kolaż sprzętu Superman 2025: kamera, obiektywy, platforma, scena LED, dźwięk (Źródło obrazu: Skomponowane przez Notebookcheck; materiały od Warner Bros i partnerów)
Kolaż sprzętu Superman 2025: kamera, obiektywy, platforma, scena LED, dźwięk (Źródło obrazu: Skomponowane przez Notebookcheck; materiały od Warner Bros i partnerów)
Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Superman w pełnej krasie: Inżynieria, która sprawia, że reboot Jamesa Gunna wydaje się nowy
Jonathan Bester, 2025-09- 3 (Update: 2025-09- 3)