Notebookcheck Logo

Składki ubezpieczeniowe Modelu Y nie muszą być wyższe, zgodnie z nowym badaniem naprawialności Tesli

Test zderzeniowy Tesla Model Y z małym najechaniem na bok po stronie kierowcy. (Źródło zdjęcia: IIHS/YT)
Test zderzeniowy Tesla Model Y z małym najechaniem na bok po stronie kierowcy. (Źródło zdjęcia: IIHS/YT)
Właściciele Tesli od dawna narzekają na wyższe składki ubezpieczeniowe swoich pojazdów elektrycznych, a ubezpieczyciele często wolą skasować samochód niż zapłacić za jego naprawę. Jednak w przypadku Modelu Y składki nie muszą być tak wysokie, zgodnie z długoterminowym badaniem możliwości naprawy.
E-Mobility

Gigacastowy tył Tesli Model Y jest w rzeczywistości tańszy w naprawie po wypadku niż tradycyjne konstrukcje wielowahaczowe, których producenci samochodów używają do budowy nadwozia swoich pojazdów.

Wbrew powszechnej opinii opiniinowe długoterminowe badanie kolizji i kosztów napraw Modelu Y wykazało, że Tesla poprawiła możliwości naprawy swojego bestsellerowego pojazdu. Do tego stopnia, że naprawa lub nawet wymiana pojedynczego kawałka odlewanego aluminium, który tworzy tył SUV-a, jest teraz tańsza niż w przypadku porównywalnych uszkodzeń samochodów o tradycyjnej konstrukcji wielopanelowej.

Sklep Thatcham Research współpracuje z dużymi ubezpieczycielami samochodów, aby zapewnić wgląd w koszty napraw i pieniądze, które muszą pobrać, aby je odzyskać. Właściciele Tesli często narzekali, że ubezpieczenie jest droższe niż w przypadku innych pojazdów i nie bez powodu, ponieważ składki za Model Y są nawet o 40% wyższe w porównaniu ze średnią dla tej kategorii.

Jednym z powodów, dla których ubezpieczyciele często wolą całkowite pojazdy elektryczne niż ich naprawę, są powolne i kosztowne naprawy w przypadku uszkodzenia strukturalnego akumulatora lub innych jednostek podczas wypadku. Gigant wypożyczalni Hertz odstąpił nawet od umowy na zamówienie 100 000 Tesli i sprzedał to, co zostało dostarczone ze stratą, powołując się na wysokie koszty napraw i szybkie tempo amortyzacji.

Kiedy Tesla zaczęła stosować jednoczęściowe elementy nadwozia gigacast w swoich pojazdach, takich jak Model Y, zarówno konkurenci, jak i ubezpieczyciele podnieśli alarm, że jest to tańsze dla producenta gigacasting twierdząc, że spowoduje to wzrost stawek ubezpieczenia pojazdów elektrycznych. Tesla następnie zajęła się kwestiami naprawialności, a Thatcham Research rozpoczął dwuletnie badanie, aby ustalić, czy odniósł sukces.

Po przeanalizowaniu różnych scenariuszy uszkodzeń Modelu Y z prawdziwych roszczeń ubezpieczeniowych, okazało się, że naprawa gigacastu z tyłu jest o prawie 3,000 USD tańsza niż porównywalne uszkodzenia wielopanelowego Modelu 3. Podobny wzorzec pojawił się w przypadku napraw wykonywanych w pojazdach ICE lub innych pojazdach elektrycznych, takich jak Mercedes EQE lub Hyundai Ioniq 5.

Wprowadzenie przez Teslę wymiennych tylnych szyn o wartości 40 USD zostało uznane przez Billyealda z Thatcham za zmianę gry, szczególnie w przypadku drobnych uderzeń spowodowanych kolizjami przy niskich prędkościach, które występują podczas jazdy po mieście."To, co Tesla wymyśliła, to podzielenie tych obszarów na sekcje, a następnie części naprawcze można przykręcić i przykleić, dzięki czemu nie trzeba obrabiać aluminiowych sekcji, a proces naprawy staje się całkowicie mechaniczny, dzięki czemu jest znacznie łatwiejszy w zarządzaniu" - wyjaśnił.

W przypadku bardziej znaczących uszkodzeń przy wyższych prędkościach, Model Y miał również przewagę cenową naprawy przed innymi pojazdami, ponieważ Tesla zdecydowała się po prostu dostarczyć cały gigacastowy tył do centrów serwisowych po kosztach, oszczędzając ubezpieczycielom 700 USD na roszczenie w tym procesie. Mucha w całym tym miodzie naprawialności Modelu Y polega jednak na tym, że kiedy aluminiowa sekcja gigacast musi zostać zespawana, SUV musi zostać zabrany do centrów serwisowych licencjonowanych przez Teslę, a mniejsze warsztaty naprawcze mogą nie mieć wystarczająco dużo miejsca, aby poradzić sobie z ogromną częścią, co może spowolnić proces.

Mimo to, według głównego inżyniera badania, kiedy producenci tacy jak Tesla myślą o możliwości naprawy na etapie projektowania, uciekają się do rozwiązań przyjaznych dla naprawy, takich jak spawane zamiast nitowanych połączeń."W Tesli można wywiercić spawy za pomocą kilku dodatkowych mocowań śrubowych... a potem po prostu wkłada się nity z powrotem" - stwierdził, chwaląc przemyślaną konstrukcję jako łatwiejszą w obróbce niż tradycyjne zespoły wielopanelowe.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Składki ubezpieczeniowe Modelu Y nie muszą być wyższe, zgodnie z nowym badaniem naprawialności Tesli
Daniel Zlatev, 2025-09-16 (Update: 2025-09-16)