Amerykański producent samolotów Bell Textron Inc. otrzymał od DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) zadanie przejścia do drugiej fazy programu SPRINT (Speed and Runway Independent Technologies). Celem jest stworzenie przełomowego, szybkiego samolotu, znanego jako X-Plane, zdolnego do pionowego startu. Po raz pierwszy będzie on wyposażony w innowacyjną technologię wirnika stop-fold.
Bell jest liderem w projektowaniu, budowie, testach naziemnych i certyfikacji działającego prototypu. Projekt koncentruje się na wysoce adaptowalnym samolocie, który może startować i lądować pionowo, w razie potrzeby korzystać z krótkich pasów startowych i latać jak konwencjonalny odrzutowiec z prędkością przelotową do 515 mil na godzinę.
Centralnym elementem projektu jest innowacyjna technologia stop-fold. Podczas gdy wirniki umożliwiają pionowy start, są one całkowicie zatrzymywane i składane, gdy samolot przechodzi do lotu poziomego. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów tiltrotor, w których wirniki obracają się i powodują opór podczas ruchu do przodu, stop-fold znacznie zmniejsza opór powietrza i zwiększa wydajność przy dużych prędkościach.
Podczas lotu rejsowego oddzielne silniki przejmują napęd, zapewniając równowagę prędkości i zwinności. Według Bell, samolot posiada modułową konstrukcję, którą można dostosować do szeregu operacji wojskowych - od ewakuacji medycznej po precyzyjne ataki na systemy radarowe wroga. Opublikowany film renderujący https://www.bellflight.com/experience/innovation/hsvtol przedstawia kilka potencjalnych scenariuszy misji, podkreślając wszechstronność platformy w akcji.
Testy w locie zaplanowano na 2028 rok, a obecna faza testów naziemnych i certyfikacji ma potrwać do 2027 roku. Na stronie Reddittechnologia stop-fold została już okrzyknięta "potencjalnym przełomem" ze względu na obietnicę zmiany przyszłości szybkiego lotu pionowego.