Notebookcheck Logo

Recenzja PVY Z20 Pro: Przekonujący, niezwykle przystępny cenowo i składany e-bike z potencjałem do poprawy

Bardzo tanie i dobrze wyposażone. Wraz z modelem Z20 Pro producent PVY oferuje nowy składany rower z silnikiem elektrycznym w naprawdę konkurencyjnej cenie. Nasz codzienny test pokazuje, że producent dostarcza mocny pakiet ogólny, ale niska cena wymaga kompromisów w kilku obszarach.
E-Mobility

Rowery z funkcją składania mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi rowerami, a w niektórych przypadkach kompresja może znacznie zwiększyć ich użyteczność. Przykładowo, rowery składane mogą być zabierane do mniejszych samochodów bez uchwytu rowerowego, a więc także spontanicznie; ponadto często można je bezpłatnie przewozić w środkach komunikacji publicznej.

Ze względu na zazwyczaj bardzo wyprostowaną, a tym samym zrelaksowaną pozycję siedzącą, rowery składane są bardziej odpowiednie do pokonywania krótszych dystansów. Silnik elektryczny może z pewnością zwiększyć zasięg użytkowania.

Z20 Pro od producenta PVY to niezwykle przystępny cenowo rower składany z silnikiem elektrycznym, który może nawet podchodzić pod mocny sprzęt, przynajmniej na papierze. Producent chce przekonać hamulcami tarczowymi, biegami i amortyzowanym widelcem.

Łatwy montaż

Z20 Pro już w momencie dostawy może zbierać punkty dodatnie dzięki mechanizmowi składania. E-bike jest dostarczany w stanie złożonym, więc koła są już zamontowane i nie ma potrzeby regulacji hamulca tarczowego - więcej o tym później. W przeciwnym razie trzeba tylko zamontować światła, a kierownicę przymocować za pomocą klucza imbusowego. Sztyca podsiodłowa trzyma się za pomocą szybkozamykacza, a wysokość kierownicy również można szybko regulować za pomocą szybkozamykacza.

Zastosowanie szybkozamykaczy jest dość oczywiste w przypadku roweru składanego, ponieważ usunięcie sztycy podsiodłowej może ponownie zmniejszyć rozmiar opakowania. W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na większą podatność na kradzież siodełka.

Dostawa jest prawie w pełni zmontowana
Dostawa jest prawie w pełni zmontowana

Nieskomplikowany proces składania

Zarówno składanie jak i rozkładanie jest szybkie i łatwe. Wymiary zmieniają się wtedy z 117 x 156 x 25 centymetrów na co najmniej 76 x 90 x 50 centymetrów (wysokość x długość x głębokość). Rower można w miarę sprawnie pchać tylko po złożeniu, ponieważ model nie blokuje się po złożeniu. Dość duża waga około 22 kilogramów w wartościach bezwzględnych niekoniecznie ułatwia obsługę e-bike'a. Przynajmniej w ramie znajduje się uchwyt, który jest również sensownie umiejscowiony do podłączenia e-bike'a.

Jakość wykonania e-bike'a jest w zasadzie dobra. Jak zwykle dyskusyjny jest design, ale jest on raczej przyzwoity i nieco nowoczesny. Kable w e-bike'u poprowadzone są poza ramą, co nie pomaga w wyglądzie - przynajmniej są spięte. Trzeba jednak zwrócić uwagę na kable przy składaniu kierownicy.

Kierownica kompaktowego e-bike'a...
Kierownica kompaktowego e-bike'a...
...można po prostu złożyć.
...można po prostu złożyć.
Zamek e-bike'a jest otwarty...
Zamek e-bike'a jest otwarty...
...i rower złożył się na pół.
...i rower złożył się na pół.

Silnik elektryczny z prostym czujnikiem

Zasadniczo: Silnik piasty tylnego koła w Z20 Pro działa niezawodnie i jest dość mocny. Ponieważ PVY - co nie dziwi w obliczu niskiej ceny - opiera się na prostym czujniku pedału, a nie na czujniku momentu obrotowego, silnik interweniuje tylko z niewielkim opóźnieniem. Producent określa moc na 250 watów, a moment obrotowy na 50 Nm.

Maksymalna osiągalna prędkość zależy zasadniczo od wybranego poziomu wspomagania. W pierwszym poziomie pomoc udzielana jest do prędkości maksymalnej 15 km/h, w drugim do 20 km/h, a w najwyższym - do 25 km/h. Przyspieszenie również staje się silniejsze. Do wyboru pomiędzy poziomami służy przycisk znajdujący się obok wyświetlacza.

Ze względu na technologię, wspomaganie jest mniej dynamiczne, więc w praktyce wskakuje dość brutalnie, co jednak jest mniej denerwujące w użytkowaniu. Nie jest to udokumentowane, ale możliwe: Silnik można wyłączyć podczas jazdy, przekręcając uchwyt przepustnicy. Uchwyt przepustnicy służy w rzeczywistości do aktywacji push-assist, a w trybie odblokowanym - który w Niemczech jest legalny tylko na terenie prywatnym - także do przyspieszania. Możliwa jest wtedy prędkość do 32 km/h.

Wyświetlacz jest czytelny, ale ogranicza się do najpotrzebniejszych informacji. Wyświetlana jest aktualna prędkość i wybrany tryb wspomagania, można też podejrzeć przejechany dystans. Poziom baterii jest szorstki i lubi przeskakiwać w przód i w tył pomiędzy kilkoma kreskami, nie można wyświetlić możliwego zasięgu. Nie jest dostępna aplikacja, która mogłaby zrekompensować dość słaby wyświetlacz.

Silnik jest zamontowany w piaście koła tylnego
Silnik jest zamontowany w piaście koła tylnego
Wyświetlacz jest czytelny, a urządzenie można obsługiwać dwoma przyciskami (widoczne migotanie wyświetlacza spowodowane nagrywaniem)
Wyświetlacz jest czytelny, a urządzenie można obsługiwać dwoma przyciskami (widoczne migotanie wyświetlacza spowodowane nagrywaniem)

Zmiana biegów, hamulce, widelec zawieszenia i opony

Nieokreślone przekładnie Shimano w PVY Z20 Pro mają sześć biegów. Przełączanie nie ustanawia żadnych rekordów pod względem dynamiki, ale już w stanie dostawy biegi zmieniają się czysto. Biegi zmienia się wygodnie za pomocą kciuka. Zmiana biegów potencjalnie pozwala na wygodne korzystanie z e-bike'a bez wspomagania silnikiem, ale silnik nie jest odsprzęgany. Wynikający z tego opór przekładni jest odczuwalny, a pozycja siedząca też jest bardziej komfortowa niż zwinna.

Mimo niskiej ceny, e-bike jest wyposażony w przednie i tylne hamulce tarczowe. W stanie dostarczonym siła hamowania okazała się poniżej przeciętnej i tylko przeciętna nawet po intensywnym hamowaniu.

Obecność amortyzowanego widelca też jest raczej nietypowa jak na tak niedrogi e-bike. W praktyce jazda np. po bruku jest dzięki temu znośna, ale w terenie skuteczność jest ograniczona, choćby ze względu na niewielki skok zawieszenia wynoszący niecałe 80 milimetrów, a także nieoptymalne zestrojenie. Skoro mowa o off-roadzie: PVY Z20 Pro można całkiem przyjemnie i bezpiecznie jeździć po typowych ścieżkach w lesie. Przy około 58 milimetrach opony są zazwyczaj szersze niż w typowych rowerach trekkingowych.

Używany jest Shimano SIS shifter
Używany jest Shimano SIS shifter

Bateria, zasięg i codzienne doświadczenia

Zamontowano baterię o pojemności 374,4 Wh. Producent określa zasięg na poziomie do 80 kilometrów. Wydaje się to być całkiem realne. W teście z mocnym wsparciem silnika i tylko niewielkim wykorzystaniem siły mięśni oraz na stromych wzniesieniach udało się osiągnąć nieco ponad 50 kilometrów. Bateria jest zamykana i wyjmowana, dzięki czemu można ją ładować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz e-bike'a. Gniazdo USB w akumulatorze jest dostępne również podczas jazdy - choć trzeba wtedy przeciągnąć kabel z przodu ramy do kierownicy. Pełne naładowanie baterii zajmuje około pięciu godzin.

Szczególnie pozytywnie wypada w tym miejscu bagażnik. Choć jest on stosunkowo krótki, to mógłby - ot tak - pomieścić sakwy Aqua Back Plus od Vaude, bez dostawania się nóg do toreb rowerowych. Na pierwszy rzut oka brzmi to jak drobiazg, ale powinno znacznie zwiększyć użyteczność e-bike'a w codziennym życiu. Dzięki dwóm torbom zakupy i bagaż można przewozić bez problemu.

Niepokojące: Dołączone oświetlenie jest niezwykle podstawowe. Zakres dostawy obejmuje tylko przednią lampkę i tylny reflektor. Przednia lampka jest zasilana z baterii, a nie z głównego akumulatora e-bike'a i również nie jest szczególnie jasna. Oprócz niezbędnych narzędzi montażowych w zestawie znajduje się również pokrowiec na rower i uchwyt na smartfona - dołączenie lampki wyższej jakości byłoby tu prawdopodobnie lepszym wyborem.

Werdykt: Oszczędny rower składany robi wiele, ale nie wszystko dobrze

Z20 Pro potrafił przekonać w teście - także niską ceną
Z20 Pro potrafił przekonać w teście - także niską ceną

PVY Z20 Pro to bardzo przystępny cenowo rower składany z silnikiem elektrycznym, który w zasadzie przekonał do siebie w teście. Jednak niska cena roweru jest zauważalna w wielu miejscach. Silnik jest mocny, ale nie działa dynamicznie ze względu na czujnik pedałowania. Zastosowanie hamulców tarczowych jest godne pochwały, ale skuteczność hamowania jest tylko przeciętna. Komfort jazdy jest jednak w zasadzie dobry, a zasięg przyzwoity.

PVY Z20 Pro to elektryczny rower składany nadający się do codziennego użytku z pewnymi nierównościami - ale bardzo niska cena stawia je w odpowiedniej perspektywie.

Ogólnie rzecz biorąc, e-bike jest wart polecenia, zwłaszcza, że porównywalne cenowo e-bike 'i zwykle mają znacznie prostsze wyposażenie - czasem brakuje przerzutek, a czasem hamulców tarczowych. W przyszłości chcielibyśmy zobaczyć nieco droższy e-bike od PVY z lepszymi hamulcami tarczowymi i oświetleniem.

Cena i dostępność

PVY Z20 Pro jest obecnie dostępny bezpośrednio u producenta w cenie 759 euro. E-bike oferowany jest w czarnym i białym wariancie kolorystycznym.

Transparency

The present review sample was given to the author by the manufacturer free of charge for the purposes of review. There was no third-party influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja PVY Z20 Pro: Przekonujący, niezwykle przystępny cenowo i składany e-bike z potencjałem do poprawy
Silvio Werner, 2023-05-16 (Update: 2023-05-16)