Ratownik czy katastrofa paywalla? Dlaczego Apple Watch Ultra 3 może sprawić, że Garmin będzie wyglądał staro w odniesieniu do komunikacji satelitarnej?

Wykorzystanie łączności satelitarnej do komunikacji jest stosunkowo nowym rozwiązaniem dla typowego klienta końcowego. Starlink sprawił, że ustanowienie odpowiedniej łączności internetowej stało się stosunkowo niedrogie i łatwe, nawet w obszarach bez wystarczającego zasięgu telefonii komórkowej. W tym artykule nie skupiamy się jednak na ogólnej łączności internetowej przez satelitę per se, ale raczej na jej roli w sytuacjach awaryjnych. W przeszłości takie opcje komunikacji często wymagały stosunkowo drogich telefonów satelitarnych, z których często korzystały na przykład organizacje działające na obszarach górskich. Z reguły takie systemy nie są wykorzystywane do prowadzenia szeroko zakrojonych rozmów telefonicznych, a raczej do przesyłania współrzędnych wyprawy. Inną możliwością jest przesyłanie danych pogodowych do statków na wodach międzynarodowych i alarmowanie służb ratowniczych w sytuacjach awaryjnych.
Apple oferuje opcję komunikacji przez satelitę na swoich nowszych iPhone'achumożliwiając użytkownikom informowanie ratowników o swojej lokalizacji. Firma przedłużyła również darmowy okres dla tej funkcji. W tym czasie, zauważyliśmy że Apple mógł wykonać strategicznie sprytny ruch z marketingowego punktu widzenia, ponieważ firma nadal reklamuje, z niektórymi potężnymi obrazamii historiami osób, które zostały uratowane dzięki funkcji ratunkowej (choć niekoniecznie za pośrednictwem komunikacji satelitarnej). Dlatego też umieszczenie tej funkcji za paywallem może okazać się problematyczne z etycznego punktu widzenia. Być może oczywisty pomysł pobierania (wysokiej) jednorazowej opłaty za komunikację satelitarną może być również trudny do sprzedania pod względem PR.
W tym momencie zainteresowani czytelnicy mogą zastanawiać się, czy po prostu nie wyolbrzymiamy tematu, a pytanie to jest z pewnością uzasadnione. Oczywiście każdy, kto potrzebuje swojego smartwatcha tylko do codziennego życia, na przykład podczas biegania w parku lub jako zamiennik smartfona, rzadko będzie potrzebował komunikacji satelitarnej. Ale czasami pomoc jest również potrzebna, gdy najmniej się jej spodziewamy. Wystarczy na przykład złamana stopa na łatwej technicznie, ale nieco oddalonej trasie w parku narodowym, co może okazać się śmiertelne, jeśli zabraknie opcji zaalarmowania ratowników. W 2022 roku firma Garmin opublikowała kompleksową analizę ponad powiadomień inReachzapewniając wgląd w dystrybucję takich połączeń alarmowych
Komunikacja satelitarna jest teraz możliwa nie tylko ze smartfonami, ale także ze smartwatchami; nowy Garmin Fenix 8 Pro oferują taką funkcję. Systemy Fenix 8 Pro mogą jednak zostać zdeklasowane pod tym względem przez Apple Watch Ultra 3, jeśli sprawdzą się dwa założenia. Po pierwsze, jeśli Watch Ultra 3 oferuje możliwości komunikacji satelitarnej, co jest całkiem prawdopodobne. Po drugie, jeśli Apple oferuje komunikację satelitarną bezpłatnie, przynajmniej w sytuacjach awaryjnych. Garmin Fenix 8 Pro wymaga, co Garmin wyraźnie nam potwierdził, subskrypcji inReach dla LTE i komunikacji satelitarnej. Jeśli nie ma połączenia komórkowego i subskrypcji inReach, po prostu nie ma możliwości wezwania pomocy. W najgorszym przypadku wybór urządzenia do noszenia i brak subskrypcji inReach może być kwestią życia i śmierci. Subskrypcja inReach kosztuje około 15 dolarów miesięcznie.
Apple garmin może oczywiście wykorzystać tę sytuację z marketingowego punktu widzenia, ale uważamy, że negatywny PR, na jaki może być narażony Garmin w związku z możliwym do uniknięcia wypadkiem śmiertelnym, jest potencjalnie znacznie bardziej problematyczny, zwłaszcza że wprowadzenie przez Garmin paywalla wywołało kontrowersje wywołało kontrowersje w społeczności, delikatnie mówiąc. W tym miejscu należy jednak zauważyć, że Garmin wskazuje w przypisie na stronie produktu Fenix 8 Pro, że wymagana jest aktywna subskrypcja inReach. Co więcej, Apple jest po prostu znacznie większą firmą niż Garmin, więc wszelkie straty finansowe wynikające z zapewnienia bezpłatnej komunikacji satelitarnej są prawdopodobnie równoważone przez potencjalne korzyści dla wizerunku marki, który sam w sobie jest siłą napędową sprzedaży. Należy również zauważyć, że inReach prawdopodobnie ma na celu nie tylko ostrzeganie służb ratunkowych, ale także częściową koordynację działań ratowniczych.