Pomimo pozornie rosnącej popularności Linuksa w przestrzeni gier PC, z dystrybucjami Linuksa takimi jak CachyOS i Bazzite oferują wiele z polerowania systemu Windows z obiecaną wydajnością i dostosowaniem zysków Linuksa i SteamOSwydaje się, że rok 2025 może nie być tym iluzorycznym rokiem linuksowego pulpitu.
Jednocześnie wyniki wskazują na rosnący rozdźwięk między oczekiwaniami sprzętowymi twórców gier a rzeczywistym sprzętem w komputerach do gier w domach graczy.
Linux - skazany na "prawie 3%" na zawsze?
Jednym z bardziej interesujących punktów danych w tej ankiecie Steam jest to, że adopcja Linuksa, która wykazywała tendencję wzrostową, ponownie spadła, spadając o 0,25% do łącznie 2,64% użytkowników Steam objętych próbą. Może się to wydawać stosunkowo niewielkim spadkiem, ale jest to zmiana o całe 10% w porównaniu z poprzednim badaniem. Poprzednie wzrosty bazy użytkowników Linuksa sygnalizowały zdrowy wzrost, co byłoby pozytywnym wskaźnikiem dla deweloperów potencjalnie rozważających oficjalne wsparcie Linuksa dla wszystkiego, od gier i oprogramowania po sprzęt do gier, więc wielu użytkowników Linuksa ma nadzieję, że projekty takie jak SteamOS i Steam Deck będą nadal przyczyniać się do udziału Linuksa w rynku, ale wydaje się, że sytuacja nieco zwalnia.
W samym obozie Linuksa, Steam Deck (obecnie 467,90 USD na Amazon) i jego SteamOS Holo wciąż królują na poziomie 27,65% bazy użytkowników Linuksa na Steam, podczas gdy CachyOS nieco zyskał, a Bazzite zdołał zdobyć 2,21% użytkowników Linuksa na Steamie.
W międzyczasie macOS również odnotował spadek w bazie użytkowników Steam, spadając do zaledwie 1,77% użytkowników, a Windows zyskał 0,36%, z łączną liczbą 95,59% użytkowników Steam liczonych do sumy Microsoftu.
Ogólny udział w rynku CPU i GPU
Jeśli chodzi o sprzęt, wydaje się, że procesory graficzne średniej klasy nadal zasilają większość gier, z Nvidia GeForce RTX 4060 wyprzedzając RTX 3060 jako najpopularniejszy GPU do gier. Pomimo wszystkich niedawnych rozmów o tym, że 8 GB pamięci VRAM po prostu nie wystarczy do gier w 2025 rokuwciąż jest to najpopularniejsza ilość pamięci VRAM w ankiecie Steam, która wzrosła o 1,37% do nieco ponad 35% badanych użytkowników Steam nadal korzystających z tej specyfikacji. Pomimo całej rozmowy o tym, że 16 GB VRAM jest najlepszym miejscem do grania w 2025 roku, tylko 6,80% użytkowników Steam ma do dyspozycji tyle pamięci wideo.
Cały ten sprzęt średniej klasy wywołał dyskusje online https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1n638tl/steam_hardware_survey_once_again_proving/ o tym, że twórcy gier nie mają kontaktu ze sprzętem, którym dysponują przeciętni gracze. Jest to szczególnie prawdziwe teraz, gdy niektóre gry AAA wymagają procesorów graficznych takich jak RTX 2070lub czasami mocniejszych GPU, jako minimalnej specyfikacji do gier.
Co ciekawe, w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, udział Intela w rynku procesorów spadł o 9%, z 68% w sierpniu 2024 r. do 59% w sierpniu 2025 r. Z drugiej strony AMD zasila 41,03% komputerów PC w sierpniu, w porównaniu do 31,9% w sierpniu 2024 roku.