W maju informowaliśmy, że Lenovo Legion Go S wykazywał lepsze FPS w grach, gdy korzystał z systemu SteamOS, a nie Windows. Testy przeprowadzone przez Dave2D wykazały również, że SteamOS miał wymiernie pozytywny wpływ na żywotność baterii przenośnej konsoli do gier. Ars Technica przeprowadziła również testy porównawcze Legion Go S SteamOS z wersją Windows, a wyniki są otwierające oczy.
Ars Technica użył Legion Go S z SteamOS i Windows ze sterownikami graficznymi dostarczonymi przez Lenovo i Asus. Legion Go S z Windows podobno konsekwentnie osiągał gorsze wyniki niż Legion Go S ze SteamOS, czasami z ogromnym marginesem.
Spośród pięciu testowanych gier, Returnal wypadł najgorzej w systemie Windows. Legion Go S był w stanie uzyskać średnio tylko 18 i 24 FPS w rozdzielczości 1920x1200 przy "wysokich" ustawieniach grafiki w Returnal, gdy korzystał z systemu Windows ze sterownikami Lenovo i Asus. Konsola uruchomiła grę przy 33 FPS na tych samych ustawieniach przy użyciu SteamOS.
Obniżenie rozdzielczości do 1280x800 i ustawień graficznych do "Niskich" zwiększyło wynikowy FPS do 30 FPS dla Windows i 47 FPS dla SteamOS.
Ars donosi o tym samym wzorcu w grach Cyberpunk 2077 i Doom: The Dark Ages, aczkolwiek z mniejszą różnicą wydajności między systemami operacyjnymi.
Co więc się tutaj dzieje?
Wygląda na to, że wszystkie niepotrzebne procesy działające w tle w systemie Windows zabierają czas procesora z gry, powodując różnice w wydajności. Windows słynie z uruchamiania mnóstwa procesów w tle, na przykład takich rzeczy jak Pulpit. Jądro planuje blok czasu procesora na wykonanie tych procesów.
Przy niskich rozdzielczościach i ustawieniach graficznych, wydajność procesora staje się głównym wąskim gardłem dla większości gier. W związku z tym system Windows zabiera cenne zasoby procesora z gier, co ma zauważalny negatywny wpływ na wydajność. SteamOSz drugiej strony, wydaje się nie obciążać procesora tymi zadaniami. Może to pomóc wyjaśnić dużą rozbieżność w wydajności w niektórych przypadkach.
Na szczęście wydaje się, że Microsoft w końcu poważnie potraktował tę kwestię, ponieważ konsola przenośna ROG Xbox Ally uruchamia niestandardową wersję systemu Windows. Ta "Xboxowa" wersja systemu Windows podobno wycina procesy działające w tle, takie jak ładowanie pulpitu, aby poprawić wydajność i energooszczędność. Z tym ukierunkowanym na gry rozwidleniem systemu Windows ma pojawić się na większej liczbie przenośnych konsolmamy nadzieję, że Microsoft raz na zawsze upora się z tymi problemami.
Źródło(a)
Ars Technica, Obraz zwiastujący: Lenovo, Steam, raphaelsilve na Pixabayedytowane