Notebookcheck Logo

Półprzewodnikowa bateria EV, która zachowuje 72% pojemności w ekstremalnie niskich temperaturach, przeznaczona do masowej produkcji

Wytrzymały elektryczny SUV Dongfeng MHero. (Źródło zdjęcia: Dongfeng)
Wytrzymały elektryczny SUV Dongfeng MHero. (Źródło zdjęcia: Dongfeng)
Pierwsza generacja baterii półprzewodnikowych jest już gotowa do wejścia do masowej produkcji przed narzuconym przez siebie harmonogramem na 2027 rok, który producenci publikowali wcześniej. Nowy gracz opracował baterię półprzewodnikową odpowiednią do ekstremalnych warunków klimatycznych, która wejdzie do masowej produkcji w 2026 roku.
E-Mobility

Nowa bateria półprzewodnikowa opracowana przez jednego z głównych chińskich producentów samochodów przeszła krytyczne testy wydajności i bezpieczeństwa i znajduje się obecnie w pilotażowym trybie produkcji.

Pierwsza generacja baterii półprzewodnikowych firmy Dongfeng oferuje gęstość energii na poziomie 350 Wh/kg, co może wydawać się dalekie od teoretycznego szczytu technologii wynoszącego 500 Wh/kg, ale najwyraźniej jest wystarczająco stabilne i opłacalne, aby wejść do masowej produkcji w 2026 roku. Prawdopodobnie ma to większe znaczenie dla ustalenia rentowności akumulatorów półprzewodnikowych do układów napędowych pojazdów elektrycznych niż pogoń za najlepszymi specyfikacjami z prototypami w laboratorium.

Według firmy Dongfeng, jej pierwsza bateria półprzewodnikowa pozwoli na zasięg pojazdu elektrycznego wynoszący 1000 km, jednocześnie mieszcząc się na powierzchni obecnych baterii z ciekłym elektrolitem. Liczba ta jest najprawdopodobniej obliczana na podstawie chińskiego cyklu CLTC, który jest o około jedną trzecią mniej rygorystyczny niż szacunki EPA, więc równoważna liczba w USA wynosiłaby ponad 400 mil na jednym ładowaniu w rzeczywistych scenariuszach.

Baterie półprzewodnikowe mają jednak wiele innych zalet poza wyższą gęstością energii. Są bezpieczniejsze dzięki brakowi lotnego ciekłego elektrolitu, mogą być ładowane szybciej i zachowują swoją pojemność znacznie lepiej w ekstremalnych temperaturach. W przypadku baterii półprzewodnikowej Dongfeng, która ma wejść do masowej produkcji w przyszłym roku, test w niskich temperaturach wykazał zachowanie 72% pojemności w temperaturze -30°C (-22 stopni Fahrenheita). To o 20% więcej niż w przypadku zwykłych baterii litowych z ciekłymi elektrolitami, co czyni je odpowiednimi do samochodów elektrycznych w zimnym klimacie.

Nowa bateria półprzewodnikowa przeszła również test wysokotemperaturowy lub tak zwany test gorącej skrzynki i była w stanie bezpiecznie wytrzymać temperatury do 170 ° C (338 stopni Fahrenheita), znacznie wyższe niż wymagane 130 ° C.

Dongfeng twierdzi, że pracuje również nad wersją baterii półprzewodnikowej do szybkiego ładowania, która będzie w stanie wykorzystać ładowarki o mocy 2 MW, a także nad baterią półprzewodnikową, która zbliży ją do teoretycznej gęstości energii 500 Wh/kg technologii opartej na siarczkach, choć jej produkcja spodziewana jest dopiero po 2027 roku. To właśnie wtedy inni główni gracze, tacy jak CATLsamsung, czy Toyotaobiecali wprowadzić na rynek pojazdy z prawdziwymi akumulatorami półprzewodnikowymi.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 11 > Półprzewodnikowa bateria EV, która zachowuje 72% pojemności w ekstremalnie niskich temperaturach, przeznaczona do masowej produkcji
Daniel Zlatev, 2025-11-14 (Update: 2025-11-14)