Notebookcheck Logo

Pierwszy masowy samochód elektryczny z silnikami w piaście na wszystkie koła nie ma hamulców ani przegubów homokinetycznych

Sportowy sedan Dongfeng z silnikami w piaście na wszystkie koła. (Źródło zdjęcia: MIIT)
Sportowy sedan Dongfeng z silnikami w piaście na wszystkie koła. (Źródło zdjęcia: MIIT)
Chińscy producenci pojazdów elektrycznych prześcigają się we wprowadzaniu najszybszych silników elektrycznych na świecie, a Super e-Platforma BYD wyposażona jest w jednostkę o prędkości 30 000 obr. Po szybkości, innowacje w zakresie silników elektrycznych przeniosły się teraz na rozwój umieszczania ich w kołach, co znacznie obniżyło koszty komponentów układu napędowego.
E-Mobility

Pierwszy produkcyjny pojazd elektryczny dużego producenta z silnikami w piaście w każdym kole został dopuszczony do sprzedaży w Chinach.

Z danych przekazanych przez lokalny organ regulacyjny MIIT wynika, że Dongfengeπ 007 sedan trafi na rynek z czterema silnikami w piastach kół o mocy szczytowej 100 kW każdy, co daje łączną moc 536 KM.

Dongfeng wykorzystuje nową generację silników osiowych typu "pancake" od Shanghai Automobile Electric Drive, które są w stanie zapewnić wspomnianą moc szczytową w sposób ciągły. Prototypy pojazdu wykazały podobno godny pozazdroszczenia stosunek mocy do masy, ponieważ koncepcja silnika w piaście na wszystkie koła sprawia, że wiele elementów układu napędowego jest przestarzałych.

W przeciwieństwie do butikowego Lightyear 0 lub pojazdów elektrycznych Lordstown Endurance, które również mają cztery silniki w piaście, sedan Dongfeng nie ma tradycyjnego układu hamulcowego składającego się z tarcz, klocków lub zacisków, a także przegubów homokinetycznych.

Pierwszy produkcyjny pojazd elektryczny od dużego producenta samochodów wykorzystuje hamowanie magnetyczne i blokadę kół do parkowania, podczas gdy lekkie silniki w piastach pomagają osiągnąć o 25% wyższy odzysk energii podczas hamowania, ponieważ pozwalają na bardziej szczegółową kontrolę wysiłku spowalniania.

Każde koło może działać niezależnie od pozostałych, poprawiając trakcję, a koncepcja silnika w piaście skraca promień skrętu nawet o 15%. Wydajność układu napędowego została również poprawiona nawet o 30% dzięki bezpośredniemu sterowaniu kołami, które pozwala uniknąć strat energii podczas przenoszenia napędu przez bardziej tradycyjną konfigurację.

Poza innowacyjnym układem silnika w piaście, nowy sportowy sedan Dongfeng ma dokładnie takie same wymiary jak jego bardziej tradycyjne rodzeństwo. Usunięcie komponentów układu napędowego sprawia jednak, że jest on lżejszy i pozwala na lepsze rozmieszczenie baterii, co zwiększa dostępną przestrzeń dla pasażerów lub ładunku.

Nie jest jasne, jak długo po zatwierdzeniu przez organy regulacyjne Dongfeng ogłosi pierwszy masowo produkowany chiński pojazd elektryczny z czterema silnikami w piaście, ale może on zostać wypuszczony na wiosnę przed Beijing Auto Show.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Widok z boku sedana Dongfengs eπ 007 z czterema silnikami w piaście (źródło zdjęcia: MIIT)
Widok z boku sedana Dongfengs eπ 007 z czterema silnikami w piaście (źródło zdjęcia: MIIT)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 11 > Pierwszy masowy samochód elektryczny z silnikami w piaście na wszystkie koła nie ma hamulców ani przegubów homokinetycznych
Daniel Zlatev, 2025-11-12 (Update: 2025-11-13)