Notebookcheck Logo

PS6 będzie znacznie wydajniejsze w ray tracingu dzięki nowemu rdzeniowi GPU AMD

Artystyczny render dedykowanych rdzeni Radiance do śledzenia ścieżek i ray tracingu. (Źródło obrazu: AMD na YouTube)
Artystyczny render dedykowanych rdzeni Radiance do śledzenia ścieżek i ray tracingu. (Źródło obrazu: AMD na YouTube)
Firmy AMD i Sony ogłosiły nową technologię, która była opracowywana przez kilka ostatnich lat i która sprawi, że PS6 będzie bardziej wydajne i potężne w ray tracingu. Przyszłe konsole i procesory graficzne AMD otrzymają funkcję Universal Compression, która ma pomóc w radzeniu sobie z ograniczeniami przepustowości pamięci.
Console AMD Gaming

Sony i AMD wspólnie pracują nad sprzętem, który zasili kolejne konsole PlayStation. Specyfikacje PS6 zostały wyciekła obszernie i oczekuje się, że przyniesie ona nawet 3-krotny wzrost wydajności rasteryzacji, a także nawet 12-krotny wzrost wydajności ray tracingu w porównaniu do PS5. Teraz Sony i AMD ujawniły nad czym pracują i wyjaśnia to oczekiwany wzrost wydajności.

Firma AMD udostępniła na swoim kanale YouTube film wyjaśniający, nad czym pracuje z Sony i co przyniesie przyszłość. SVP i GM grupy obliczeniowej i graficznej AMD, Jack Huynh, siedział z głównym architektem PS5 i PS5 Pro, Markiem Cernym, wyjaśniając nową technologię, która pojawi się w "przyszłej konsoli" Kluczowym ogłoszeniem były "rdzenie Radiance", które są dedykowanymi rdzeniami do obsługi ray traversal.

Bazując na Neural Radiance Caching dla FSR Redstone, Radiance Cores to nowy dedykowany blok sprzętowy, który wykonuje obliczenia ray tracingu i śledzenia ścieżek w czasie rzeczywistym. Odciąża to procesor CPU i rdzenie cieniujące GPU, które zazwyczaj musiałyby się tym zajmować. Dzięki rdzeniom Radiance, procesor CPU będzie dysponował większą przepustowością do obsługi geometrii i symulacji, podczas gdy układ GPU będzie mógł przeznaczyć większą przepustowość na cieniowanie i oświetlenie.

Oczyszczenie potoku ray tracingu i umieszczenie logiki przechodzenia w sprzęcie zapewni "znaczny wzrost prędkości" wraz z "dalszym wzrostem, który wynika z tego, że sprzęt działa niezależnie od rdzeni cieniujących", powiedział Cerny.

Ponadto, wraz z innymi osiągnięciami technologicznymi, Huynh podzielił się tym, co AMD nazywa Uniwersalną Kompresją, która skutecznie kompresuje dane kierowane do pamięci. Pomoże to uporać się z ograniczeniami przepustowości pamięci GPU, które nękają sprzęt obecnej generacji, taki jak PS5 i PS5 Pro. Konsole te wykorzystują Delta Color Compression (DCC), która również kompresuje dane, ale zazwyczaj wpływa tylko na tekstury i cele renderowania. Universal Compression będzie głębszą analizą każdego fragmentu danych.

Chociaż Cerny nie wspomniał konkretnie o tej technologii w PS6, stwierdził, że pojawi się ona w przyszłej konsoli za kilka lat. Technologia ta nie będzie dostępna wyłącznie na konsolach Sony, ale na wszystkich platformach do gier wyposażonych w SoC AMD.

Źródło(a)

AMD na YouTube

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > PS6 będzie znacznie wydajniejsze w ray tracingu dzięki nowemu rdzeniowi GPU AMD
Vineet Washington, 2025-10-10 (Update: 2025-10-10)