Fani w gotowości w związku z tajemniczym usunięciem alternatywnej witryny Adobe - oczekiwany nacisk na sztuczną inteligencję i ceny subskrypcji dla Affinity

Affinity Photo i Designer firmy Serif były świetną alternatywą dla Photoshopa i Illustratora dla tych, którzy wolą zapłacić za jednorazową licencję wieczystą zamiast ciągłej subskrypcji. Niedawno jednak Serif wyłączył sklep z oprogramowaniem Affinity i zastąpił stronę docelową https://affinity.serif.com/en-us/ z komunikatem o treści"Prawdziwa wolność twórcza jest tuż za rogiem" wraz z datą premiery 30 października i linkiem do biuletynu informacyjnego.
Podczas gdy Serif wydaje się planować duże ogłoszenie, społeczność jest bardziej niż trochę zaniepokojona z powodu niedawnego przejęcia przez Canva - firmę oferującą darmowy edytor obrazów, który został wypełniony po brzegi funkcjami ulepszonymi przez sztuczną inteligencję.
W chwili pisania tego tekstu, ogłoszenie Affinity na X ma 510 polubień i ponad 240 odpowiedzi, z których wiele pochodzi od użytkowników zaniepokojonych przyszłością firmy i jej oprogramowania. Wkrótce po przejęciu Affinity przez Canva, Dyrektor generalny Canva powiedział w wywiadzie że firma będzie dążyć do wykorzystania sztucznej inteligencji jako narzędzia kreatywnego, ale zdaje sobie sprawę z niechęci społeczności Affinity do generatywnej sztucznej inteligencji i potencjalnych szkód dla reputacji, jakie może spowodować zbyt mocne skupienie się na sztucznej inteligencji. Wciąż jednak użytkownicy obawiają się, że Affinity powróci 30 października z mnóstwem nowych funkcji AI, o które społeczność nie prosiła, a potencjalnie nawet z modelem subskrypcji zamiast jednorazowego zakupu.
Oliwy do ognia dolewa fakt, że oficjalne forum Affinity zostanie zamknięte 5 października, a wsparcie i społeczności zostaną przeniesione na Discord. Forum pozostanie aktywne jako baza danych z możliwością przeszukiwania tylko do odczytu, ale nie będzie żadnych nowych postów ani komentarzy. Obawiamy się, że brak forum z możliwością wyszukiwania stłumi publicznie dostępne skargi dotyczące nowego modelu subskrypcji.
Affinity tak naprawdę nie powiedziało nic konkretnego w odpowiedzi na pytania i skargi dotyczące dodania generatywnej sztucznej inteligencji i modelu subskrypcji, z najwyraźniejszą odpowiedzią w brzmieniu:
Słyszymy Pana! Uczciwość i wolność są tym, na czym zbudowano Affinity i cieszymy się, że możemy podzielić się tym, co stworzyliśmy. Proszę wytrzymać do 30 października, spodoba się Państwu to, co nadchodzi.
To, jak należy interpretować to stwierdzenie, zależy od danej osoby, ale wokół premiery jest sporo cynizmu, nawet po odpowiedziach Affinity, a wielu komentujących stwierdziło, że niejasna odpowiedź jedynie potwierdza ich podejrzenia i że nigdy nie zapłaciliby abonamentu za Affinity. Wcześniej jednorazowy zakup za 164,99 USD zapewniał użytkownikom wieczystą licencję na Affinity Photo 2, Designer 2 i Publisher 2 na wszystkich platformach.