Notebookcheck Logo

Oparty na kwantach MagNav zapewnia pozycjonowanie klasy FAA bez satelitów

Airbus i SandboxAQ testują nawigację z czujnikami kwantowymi jako ochronę przed zakłóceniami GPS. Na zdjęciu: Chip kwantowy Willlow firmy Google (źródło zdjęcia: Google)
Airbus i SandboxAQ testują nawigację z czujnikami kwantowymi jako ochronę przed zakłóceniami GPS. Na zdjęciu: Chip kwantowy Willlow firmy Google (źródło zdjęcia: Google)
Kwantowy nawigator MagNav wielkości tostera mapował magnetyczne odciski palców Ziemi podczas 150-godzinnego testu w USA, dostarczając ciągłe poprawki pozycji w ramach wymogu FAA wynoszącego 2 mile morskie na trasie i osiągając dokładność 0,34 mili w 64 procentach przypadków.
AI Concept / Prototype Science

Nawigacja satelitarna jest coraz bardziej podatna na zagrożenia. Incydenty zagłuszania i spoofingu na Ukrainie, w Rosji i na Bliskim Wschodzie zakłócają obecnie tysiące lotów cywilnych, ujawniając kruchość sygnałów Globalnego Systemu Pozycjonowania. Szukając trudnego do zhakowania rozwiązania awaryjnego, spółka zależna Airbusa z Doliny Krzemowej, Acubed, połączyła siły z Google spinout SandboxAQ, aby ocenić MagNav, nawigatora kwantowego wielkości tostera.

Podczas 150-godzinnej kampanii nad kontynentalnymi Stanami Zjednoczonymi, "laboratorium lotnicze" Acubed przenosiło MagNav, podczas gdy urządzenie mapowało subtelne magnetyczne odciski palców terenu poniżej. System porównywał te sygnatury z mapami magnetycznymi o wysokiej rozdzielczości i zapewniał ciągłe ustalanie pozycji bez pomocy satelitów.

Sercem MagNav jest napędzany laserem magnetometr kwantowy. Foton wzbudza elektron w krysztale; gdy elektron się rozluźnia, emituje światło, którego energia zmienia się w zależności od lokalnego pola magnetycznego. Każdy metr kwadratowy Ziemi wytwarza unikalny wzór magnetyczny, umożliwiając pokładowej sztucznej inteligencji działającej na pojedynczym GPU przełożenie tego wzoru na szerokość i długość geograficzną.

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa wymaga dokładności na trasie lepszej niż dwie mile morskie (2,3 mil). MagNav zmieścił się w tym limicie w każdym segmencie i w 64 procentach przypadków osiągnął dokładność około 550 metrów (0,34 mili). Ponieważ czujnik jest w pełni analogowy i samodzielny, jest odporny na zagłuszanie radiowe i nie można go sfałszować.

Jack Hidary, dyrektor generalny SandboxAQ, nazywa MagNav pierwszym nowatorskim systemem nawigacji absolutnej od 50 lat. Analitycy widzą szersze zastosowania: czujniki kwantowe mogłyby lokalizować ukryte okręty podwodne lub tunele, a nawet wykrywać słabe pola magnetyczne z ludzkiego serca lub mózgu, otwierając nowe narzędzia diagnostyczne. Przed nami dalsze prace certyfikacyjne, ale eksperyment pokazuje, że kompaktowe urządzenie kwantowe może zapewnić samolotom alternatywę, gdy satelity przestaną działać.

Źródło(a)

WSJ (w języku angielskim)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 07 > Oparty na kwantach MagNav zapewnia pozycjonowanie klasy FAA bez satelitów
Nathan Ali, 2025-07-21 (Update: 2025-07-21)