Nissan zamierza znacząco przyspieszyć swój rozwój w branży motoryzacyjnej. W tym celu japoński producent samochodów rozszerza współpracę ze specjalistą od sztucznej inteligencji Monolith, przedłużając strategiczne partnerstwo o kolejne trzy lata. Głównym celem współpracy jest przekształcenie całego procesu rozwoju i zmniejszenie liczby kosztownych testów fizycznych. Wyspecjalizowane rozwiązanie AI ma pomóc Nissanowi wdrażać innowacje i tworzyć nowe pojazdy wydajniej i szybciej niż dotychczas.
Japoński producent samochodów postrzega swój system AI, opracowany we współpracy z Monolith, jako kluczowy element globalnej strategii korporacyjnej. Nazwany "Re:Nissan", Nissan po raz pierwszy wykorzystał technologię Monolith podczas opracowywania nowego, całkowicie elektrycznego Nissana Leaf do opartej na sztucznej inteligencji walidacji testów pojazdów. Nissan planuje wykorzystać oprogramowanie AI w przyszłych nowych modelach na rynek europejski.
Technologia Monolith nie jest jedynie narzędziem symulacyjnym. Platforma AI wykorzystuje ogromne repozytorium danych, a mianowicie dane testowe z pojazdów zgromadzone przez ponad dziewięćdziesiąt lat badań i rozwoju Nissana. Inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe w Cranfield w Wielkiej Brytanii już korzystają z tego oprogramowania. Sztuczna inteligencja została zaprojektowana z myślą o przewidywaniu wyników rzeczywistych, fizycznych testów z dużą dokładnością. Zmniejsza to zależność od fizycznych prototypów, optymalizując w ten sposób cały proces. Według Nissana pozwala to inżynierom bardziej skupić się na praktycznym rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu ostatecznych decyzji, zamiast na powtarzaniu standardowych testów.
Weryfikacja AI: Projekt pilotażowy oszczędził już 17% testów
Decyzja o przedłużeniu projektu o trzy lata nie została podjęta dla kaprysu. Wynika ona z udanej współpracy nad bardzo konkretną aplikacją: W projekcie pilotażowym technologia AI określiła optymalny zakres momentu obrotowego do dokręcania śrub. Inżynierowie byli pod wrażeniem faktu, że oprogramowanie AI niezawodnie określiło, które dodatkowe testy muszą zostać przeprowadzone ręcznie przez specjalistów. Fizyczne testy w tym obszarze zostały zredukowane o około 17% w porównaniu z konwencjonalnymi procedurami bez AI.
Potencjał: Czas testów w Europie ma zostać skrócony o połowę
Te 17% to najwyraźniej dopiero początek. Nissan szacuje, że gdyby to samo podejście AI zostało zastosowane do rozwoju całej gamy pojazdów w Europie, czas testowania mógłby zostać skrócony nawet o połowę. Emma Deutsch, dyrektor Europejskiego Centrum Technicznego Nissana, potwierdziła, że modele uczenia maszynowego zmniejszają zależność od prototypów. Sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w szybszym dostarczaniu klientom pojazdów nowej generacji.
Dr Richard Ahlfeld, dyrektor generalny i założyciel Monolith, dodaje, że narzędzia AI przynoszą korzyści w rozwoju produktów we wszystkich obszarach. Platforma Monolith wykorzystuje narzędzia takie jak "Next Test Recommender" i "Anomaly Detector". Pozwala to na skrócenie cykli rozwoju o połowę bez uszczerbku dla jakości i wydajności pojazdów.




