Niemieckie fabryki samochodów elektrycznych są zamykane, ponieważ chińskie samochody elektryczne przejmują rynek

Coraz więcej agencji informacyjnych, takich jak Reuters, donosi, że VW wstrzymał produkcję w swojej fabryce Transparent Factory w Dreźnie i fabryce samochodów elektrycznych w Zwickauw Saksonii, na cały tydzień od 6 października. Jako powód VW podaje "spowolnienie sprzedaży samochodów elektrycznych". Produkcja BEV jest wstrzymywana w Zwickau, gdzie modele samochodów elektrycznych oparte na modułowym napędzie elektrycznym (MEB) zjeżdżają z linii produkcyjnej. Przestoje wpłynęły również na produkcję Audi Q4 e-tron.
Ogromne redukcje mają miejsce również w innych lokalizacjach. W fabryce w Emden, gdzie montowane są modele VW ID.4 i ID.7, godziny pracy zostały już zredukowane. Negocjowane są kilkudniowe przerwy w produkcji. W przypadku Osnabrück zdecydowano się na co najmniej jeden dzień zamknięcia w tygodniu do końca 2025 roku.
Kontrast: Boom na silniki spalinowe w głównym zakładzie
Zakłady VW w Zwickau i Emden specjalizują się w produkcji samochodów elektrycznych, a zatem są szczególnie narażone na krótkoterminowe "załamanie popytu", jak twierdzi firma. Według doniesień medialnych, biznes związany z silnikami spalinowymi nadal ma się dobrze. Na przykład w głównej fabryce w Wolfsburgu zaplanowano specjalne zmiany na prawie każdy weekend do Bożego Narodzenia ze względu na rzekomo duży popyt na bestsellery, takie jak Golf, Tiguan i Tayron. Według doniesień, Volkswagen musiał zwiększyć tam produkcję, aby poradzić sobie z rosnącymi zaległościami w zamówieniach.
Volkswagen atakowany z dwóch stron
Volkswagen jest obecnie atakowany z dwóch stron:
- Potęgi cenowej i wydajnościowej: Chińscy producenci, tacy jak BYD (którego sprzedaż w Europie wzrosła o prawie 250% w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 r.) i MG, prowadzą ofensywę z agresywnymi cenami. Niektóre z ich modeli są od 10 000 do 15 000 euro tańsze i często oferują lepsze wyposażenie standardowe (duży obrotowy wyświetlacz, panoramiczny dach, dłuższe gwarancje itp.)
- Firmy takie jak Tesla i Hyundai/Kia przyciągają zaawansowanych technologicznie klientów szybszą architekturą ładowania (np. 800 V), lepszym oprogramowaniem, wydajnością i atrakcyjnym wzornictwem.
Pierwsza generacja ID Volkswagena została mocno skrytykowana przez ekspertów. Platforma MEB jest przestarzała pod względem szybkości ładowania, wyboista premiera oprogramowania CARIAD ogromnie zaszkodziła jej reputacji, a powolna struktura korporacyjna utrudnia niezbędne zmiany i adaptacje.
Ofensywa VW
Dyrektor generalny VW Oliver Blume opisał miniony rok jako "wyznaczanie kursu" i polega na strategii "Accelerate", aby dogonić "chińską prędkość". Plany firmy są następujące:
- Nowe platformy: Jako rozwój na przyszłość, bardziej wydajna platforma SSP ma sprawić, że pojazdy znów będą konkurencyjne.
- Koszty i modele: Grupa pracuje nad modelami elektrycznymi z ceną bazową około 25 000 euro, aby odzyskać swoją pozycję na rynku masowym.
- Integracja: Własna produkcja akumulatorów przez spółkę zależną PowerCo ma na celu zmniejszenie kosztów i zależności od dostawców.
Dla wielu obserwatorów rynku przestoje produkcyjne w Zwickau i Emden są "wyraźnym znakiem ostrzegawczym", że czas na połowiczne reformy w VW się skończył i że Grupa Volkswagen musi przemyśleć całą swoją strukturę kosztów i kulturę korporacyjną, aby przetrwać na zaciekle konkurencyjnym rynku.