Czarna dziura BH3 (Źródło: ESO/L Calçada)
Zaskakującym odkryciem dokonanym w danych pozyskanych przez misję Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej jest gwiezdna czarna dziura BH3, znajdująca się zaledwie 2000 lat świetlnych od Ziemi. Nie mniej niż 33 razy większa od Słońca, BH3 jest największą tego typu dziurą w Drodze Mlecznej i drugą (pod względem wielkości), którą do tej pory zauważono.

Wystrzelone w grudniu 2013 r. i mające przestać działać w przyszłym roku, obserwatorium kosmiczne Europejskiej Agencji Kosmicznejobserwatorium kosmiczne Gaia znalazło się w kosmosie dekadę po zakończeniu misji Hipparcos, która miała miejsce w latach 1989-1993która miała miejsce w latach 1989-1993. Obecnie trwa kilka nowych podobnych misji, z których ostatnią jest Jupiter Icy Moons Explorerktóra wystartowała rok temu.

Od czasu uruchomienia Gaia zebrała dużą ilość danych, co doprowadziło do odkrycia dwóch układów podwójnych, w których znajdują się czarne dziury. Trzecia z nich nosi nazwę Gaia BH3, a to, co czyni ją wyjątkową, to rozmiar czarnej dziury, która jest jak dotąd największą znalezioną w Drodze Mlecznej. Uformowana z pomocą eksplodującej gwiazdy zaledwie 2000 lat świetlnych od naszej planety, BH3 znajduje się w konstelacji Aquila, a jej rozmiar jest około 33 razy większy niż naszego Słońca. Dla porównania, czytelnik powinien wziąć pod uwagę fakt, że średni rozmiar gwiezdnych czarnych dziur znalezionych do tej pory w Drodze Mlecznej wynosi 10 razy więcej niż nasze Słońce. Dane zostały potwierdzone przez pomiary wykonane przez Bardzo Duży Teleskop Europejskiego Obserwatorium Południowego na pustyni Atacama w Chile. Aby uzyskać dokładniejsze odczyty, potrzeba dużo czasu, ponieważ gwiazda sąsiadująca z BH3 potrzebuje prawie 12 lat, aby zakończyć ruch.

Jednakże, podczas gdy BH3 jest największą gwiezdną czarną dziurą w naszej galaktyce, nie zbliża się nawet do behemota Sagittarius Aktóra jest wielkości kilku milionów słońc. Sagittarius A nie powstał jednak w wyniku zapadnięcia się umierającej gwiazdy, lecz w wyniku zapadnięcia się kosmicznych obłoków gazu i pyłu.

Osoby zainteresowane dowiedzeniem się więcej na temat czarnych dziur powinny sięgnąć po książkę Neila deGrasse Tysona Death by Black Hole: And Other Cosmic Quandaries, która jest dostępna na Kindle, a także w formie audiobooka, w twardej oprawie i w miękkiej oprawie w cenach od 0 do 13,75 USD.

> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 04 > Największa czarna dziura w Drodze Mlecznej dostrzeżona 2000 lat świetlnych od nas