Podczas gdy FSR 4 oficjalnie działa na serii Radeon RX 9000 nieoficjalne mody umożliwiły uruchomienie najnowszej wersji FSR 4 na starszych układach GPU z serii RX 7000, a nawet RX 6000, tchnąc nowe życie w starsze karty Radeon i zasadniczo oferując darmowy wzrost wydajności.
To jednak nie wszystko. FSR 3 działa już na kartach z serii RX 6000, co rodzi pytanie: jaka jest korzyść z uruchomienia FSR 4 na tych GPU? Czy ich wydajność poprawi się, czy też może potencjalnie spaść?
Wczesne testy sugerują, że odpowiedzią jest jedno i drugie. W swoim najnowszym filmie, YouTuber Daniel Owen pokazał, że w tytułach takich jak Cyberpunk 2077, FSR 4 uruchomiony na Radeon RX 6800 XT zapewnia czystszą oprawę wizualną niż FSR 3, szczególnie w przypadku liści, hologramów i innych drobnych szczegółów, które zwykle rozpadają się pod wpływem skalowania czasowego.
Kompromis polega na tym, że wzrost wydajności nie zawsze jest tak silny. Przykładowo, w trybie wydajności przy 1440p, FSR 3 podniósł liczbę klatek na sekundę do około 122 FPS w porównaniu do natywnych 81 FPS, podczas gdy FSR 4 osiągnął 114 FPS, nieco niższy, ale z jakością obrazu znacznie bliższą natywnej.
Innymi słowy, tryb wydajności FSR 3 zapewnia większy wzrost, ale FSR 4 zmniejsza lukę dzięki wizualizacji, która wygląda bardziej stabilnie, nawet jeśli kosztuje to kilka klatek na sekundę.
Problem polega na tym, że uruchomienie FSR 4 na tych układach GPU nie jest tak proste, jak zainstalowanie najnowszych sterowników. Owen wyjaśnia, że wersja sterownika 23.9.1 pozwala na działanie wyciekłej implementacji INT8 w FSR 4, podczas gdy nowsze sterowniki zrywają kompatybilność.
Modyfikacja obecnych sterowników jest możliwa, ale wiąże się z ryzykiem, takim jak konflikty anty-cheatowe i utrata nowszych optymalizacji specyficznych dla gry. Dla większości graczy, downgrade pozostaje bezpieczniejszym, choć niedoskonałym, podejściem.
Według Daniela, FSR 4 na GPU RX 6000 może zapewnić lepszą jakość wizualną w porównaniu do FSR 3, przy jedynie niewielkim kompromisie w zakresie wydajności. Ta wersja, oparta na wyciekłej implementacji INT8, nie jest dopracowaną wersją FP8 dostępną na RDNA 4, a problemy takie jak "iskrzące" podświetlenia wciąż mogą się pojawiać. Mimo to, w wielu grach wykazała się bardziej stabilną jakością obrazu niż FSR 3. Mogą Państwo obejrzeć pełne wideo połączone poniżej, aby zobaczyć wizualne różnice między FSR 4 i FSR 3 w akcji.