Notebookcheck Logo

Mod FSR 4 zapewnia lepszą jakość obrazu niż FSR 3 na RX 6800 XT RDNA 2 z 114 FPS przy 1440p Ultra w Cyberpunk 2077, ale jest pewien haczyk

Zbliżenie karty graficznej AMD Radeon RX 6800 XT z potrójnym wentylatorem chłodzącym i srebrną osłoną z widocznym logo Radeon. (Źródło obrazu: AMD)
Zbliżenie karty graficznej AMD Radeon RX 6800 XT z potrójnym wentylatorem chłodzącym i srebrną osłoną z widocznym logo Radeon. (Źródło obrazu: AMD)
Nieoficjalne mody wprowadzają FSR 4 AMD do starszych kart graficznych Radeon RX 7000, a nawet RX 6000, ale wyniki są mieszane. Testy przeprowadzone przez YouTubera Daniela Owena w grze Cyberpunk 2077 pokazują, że choć FSR 4 zapewnia czystszą oprawę wizualną niż FSR 3, to istnieje więcej niż jeden haczyk, jeśli chcą Państwo wypróbować go samodzielnie.
AMD Radeon Gaming Desktop Benchmark

Podczas gdy FSR 4 oficjalnie działa na serii Radeon RX 9000 nieoficjalne mody umożliwiły uruchomienie najnowszej wersji FSR 4 na starszych układach GPU z serii RX 7000, a nawet RX 6000, tchnąc nowe życie w starsze karty Radeon i zasadniczo oferując darmowy wzrost wydajności.

To jednak nie wszystko. FSR 3 działa już na kartach z serii RX 6000, co rodzi pytanie: jaka jest korzyść z uruchomienia FSR 4 na tych GPU? Czy ich wydajność poprawi się, czy też może potencjalnie spaść?

Wczesne testy sugerują, że odpowiedzią jest jedno i drugie. W swoim najnowszym filmie, YouTuber Daniel Owen pokazał, że w tytułach takich jak Cyberpunk 2077, FSR 4 uruchomiony na Radeon RX 6800 XT zapewnia czystszą oprawę wizualną niż FSR 3, szczególnie w przypadku liści, hologramów i innych drobnych szczegółów, które zwykle rozpadają się pod wpływem skalowania czasowego.

Porównanie Cyberpunk 2077 działającego w rozdzielczości 1440p Ultra na RX 6800 XT, pokazujące Native TAA, FSR 3 Balanced i FSR 4 Balanced. (Źródło obrazu: Daniel Own via YouTube)
Porównanie Cyberpunk 2077 działającego w rozdzielczości 1440p Ultra na RX 6800 XT, pokazujące Native TAA, FSR 3 Balanced i FSR 4 Balanced. (Źródło obrazu: Daniel Own via YouTube)

Kompromis polega na tym, że wzrost wydajności nie zawsze jest tak silny. Przykładowo, w trybie wydajności przy 1440p, FSR 3 podniósł liczbę klatek na sekundę do około 122 FPS w porównaniu do natywnych 81 FPS, podczas gdy FSR 4 osiągnął 114 FPS, nieco niższy, ale z jakością obrazu znacznie bliższą natywnej.

Innymi słowy, tryb wydajności FSR 3 zapewnia większy wzrost, ale FSR 4 zmniejsza lukę dzięki wizualizacji, która wygląda bardziej stabilnie, nawet jeśli kosztuje to kilka klatek na sekundę.

Problem polega na tym, że uruchomienie FSR 4 na tych układach GPU nie jest tak proste, jak zainstalowanie najnowszych sterowników. Owen wyjaśnia, że wersja sterownika 23.9.1 pozwala na działanie wyciekłej implementacji INT8 w FSR 4, podczas gdy nowsze sterowniki zrywają kompatybilność.

Modyfikacja obecnych sterowników jest możliwa, ale wiąże się z ryzykiem, takim jak konflikty anty-cheatowe i utrata nowszych optymalizacji specyficznych dla gry. Dla większości graczy, downgrade pozostaje bezpieczniejszym, choć niedoskonałym, podejściem.

Według Daniela, FSR 4 na GPU RX 6000 może zapewnić lepszą jakość wizualną w porównaniu do FSR 3, przy jedynie niewielkim kompromisie w zakresie wydajności. Ta wersja, oparta na wyciekłej implementacji INT8, nie jest dopracowaną wersją FP8 dostępną na RDNA 4, a problemy takie jak "iskrzące" podświetlenia wciąż mogą się pojawiać. Mimo to, w wielu grach wykazała się bardziej stabilną jakością obrazu niż FSR 3. Mogą Państwo obejrzeć pełne wideo połączone poniżej, aby zobaczyć wizualne różnice między FSR 4 i FSR 3 w akcji.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Mod FSR 4 zapewnia lepszą jakość obrazu niż FSR 3 na RX 6800 XT RDNA 2 z 114 FPS przy 1440p Ultra w Cyberpunk 2077, ale jest pewien haczyk
Anmol Dubey, 2025-09-24 (Update: 2025-09-24)