Mercedespojazd koncepcyjny AMG GT XX, oparty na platformie AMG.EA, osiągnął niedawno odległość o 38% większą niż poprzedni rekord ustanowiony przez Xpeng P7. Próba pobicia rekordu była częścią jeszcze bardziej ambitnego celu, jakim było pokonanie obwodu Ziemi o długości 40 075 kilometrów w osiem dni. Wyczyn ten został osiągnięty w 7 dni, 13 godzin, 24 minuty i 7 sekund. Dwa pojazdy wystartowały jednocześnie i dotarły do mety niemal równocześnie.
Nowe zarządzanie termiczne: Chłodzenie zanurzeniowe
GT XX Concept jest wyposażony w trzy silniki osiowe o łącznej mocy 1000 kW. Jego sercem jest 800-woltowy akumulator chłodzony zanurzeniowo, składający się z ponad 3000 cylindrycznych ogniw NCMA o gęstości energii ponad 300 Wh/kg. Akumulator jest zamknięty w spawanej laserowo aluminiowej obudowie z elektrycznie nieprzewodzącym chłodziwem, co zapewnia wysoką ciągłą wydajność w ekstremalnych warunkach.
Ekstremalne warunki testowe przy prędkości 300 km/h i prototypowa ładowarka
Warunki w Nardò były trudne: temperatury przekraczające 35 stopni w cieniu w połączeniu z długotrwałym obciążeniem przy stałej prędkości 300 km/h. Ładowanie zostało przeprowadzone przy użyciu specjalnie opracowanej prototypowej technologii Alpitronic, która umożliwiła ładowanie z mocą 850 kW, czyli ponad dwukrotnie większą niż dzisiejsze ładowarki o dużej mocy od 350 do 400 kW. Według Mercedesa takie połączenie prędkości jazdy i mocy ładowania zapewnia najlepsze osiągi na długich dystansach.
Perspektywy dla seryjnie produkowanego GT
AMG GT XX Concept jest uważany za studium dla nadchodzącego 4-drzwiowego AMG GT z napędem elektrycznym, który spodziewany jest w 2026 roku. Jeśli technologia ta wejdzie do produkcji seryjnej, wyjątkową zaletą będzie w szczególności szybkość ładowania. Rekordowe przejazdy pokazują, że zarządzanie termiczne z chłodzeniem zanurzeniowym działa niezawodnie przy długotrwałym obciążeniu w ekstremalnych warunkach.