Ostatnio wiele uwagi poświęcono platformom handlowym, takim jak Steam zakazujących gier z treściami dla dorosłych. Procesory płatności lobbowały za cenzurą, pomimo krytyki, że tytuły były zgodne z ich wytycznymi. Japoński serwis Niconico, nawet jako strona do udostępniania filmów pokazuje, jak przeciwstawianie się firmom obsługującym karty kredytowe może zaszkodzić usłudze.
Chociaż YouTube jest dostępny w Japonii, wielu widzów woli Niconico ze względu na jego unikalne funkcje społecznościowe. Użytkownicy mogą komentować filmy, a ich uwagi pojawiają się na nośniku podczas odtwarzania. Jak zauważa Automaton zauważa, większość procesorów płatności była niedostępna w witrynie od maja 2024 r. do lutego 2025 r. Po zablokowaniu treści o dojrzałej tematyce powróciły karty kredytowe, w tym Visa. Niestety, przerwa spowodowała znaczne szkody finansowe dla Niconico.
Platforma należąca do Kadokawy odnotowuje dalszy powolny wzrost liczby członkostw premium. W rezultacie ogólne przychody wyraźnie spadły. Chociaż może się to poprawić, niektórzy widzowie znaleźli już alternatywy z mniejszą cenzurą. Niconico nie jest jednak jedyną japońską witryną, która ucierpiała z powodu gniewu potężnych bramek płatniczych. Manga Library Z oferowała mangi o wyczerpanych nakładach, ale zamknęła swoje podwoje po tym, jak firmy obsługujące karty kredytowe sprzeciwiły się jej treści.
Jak japońskie zakazy mają się do ograniczeń w innych krajach?
Obserwatorzy w Japonii zauważyli rosnący ruch w kierunku odrzucania ryzykownych treści. Najbardziej niepokojące jest to, że Niconico, Manga Library Z i inne strony zakazały filmów i zdjęć, które nie łamały japońskiego prawa.
Krytycy podzielili się podobnymi frustracjami związanymi z cenzurą na Steam i Itch.io. Organizacja Collective Shout twierdzi, że wpłynęła na dostawców płatności, by blokowali nielegalne gry. Przeciwnicy twierdzą jednak, że nie wszystkie objęte cenzurą tytuły pokazują wykorzystywanie kobiet i dziewcząt. Mastercard zaprzeczył przestrzeganiu z aktywistami, ale nie przekonało to sceptyków.
Jest mało prawdopodobne, aby dochodowy Steam spotkał podobny los jak niektóre japońskie rynki. Niemniej jednak, niedawno porzucił PayPal w wielu krajach ze względu na obawy firmy dotyczące treści dla dorosłych. Gracze coraz częściej mają trudności z płaceniem nawet za zakupy przyjazne rodzinie.