Po stosunkowo udanej premierze Intel Arc B580, Intel zaprezentuje na targach Computex 2025 dwa profesjonalne procesory graficzne oparte na tej samej architekturze Battlemage. Pierwszym z nich jest Intel Arc Pro B50, który w cenie 299 USD jest podobnie wyceniony jak Arc B580, ale posiada 16 zamiast 20 rdzeni Xe2 i pobór mocy na poziomie 70 watów.
Intel rozszerza pamięć graficzną do 16 GB, jednocześnie zmniejszając przepustowość pamięci do zaledwie 224 GB/s. Arc Pro B50 koncentruje się zatem na wydajności i stosunku ceny do wydajności, ponieważ połączenie wielu Arc Pro B50 powinno umożliwić stacje robocze AI z ogromną ilością pamięci graficznej za ułamek ceny GeForce RTX 5090. Według testów porównawczych Intela, Arc Pro B50 jest ponad dwukrotnie szybszy niż Arc Pro A50, jednocześnie twierdząc, że zapewnia dwukrotnie wyższą wydajność w przeliczeniu na dolara w porównaniu do Nvidia GeForce RTX A1000.
Arc Pro B60, podobnie jak Arc B580, wykorzystuje pełne 20 rdzeni Xe2 GPU, a rozpraszanie mocy można regulować w zakresie od 120 W do 200 W. Intel instaluje w tym modelu 24 GB pamięci VRAM o przepustowości 456 GB/s. Po części dzięki rozszerzonej pamięci VRAM, Arc Pro B60 ma być znacznie szybszy niż Nvidia RTX 2000 Ada lub nawet GeForce RTX 5060 Ti 16 GB w obciążeniach AI, takich jak DeepSeek R1 lub Llama3, jak pokazują wyniki benchmarków osadzone poniżej
Intel Project Battlematrix został zaprojektowany tak, aby umożliwić połączenie do ośmiu kart graficznych Arc Pro B60 w celu stworzenia systemu ze 192 GB pamięci VRAM, co pozwala na przetwarzanie większych modeli AI niż na przykład AMD Ryzen Strix Halo lub Apple M4 Max. Project Battlematrix wykorzystuje system oparty na procesorze Intel Xeon z obsługą PCIe 5, a Intel oferuje oprogramowanie oparte na systemie Linux do zarządzania systemem
Cena i dostępność
Oczekuje się, że Intel Arc Pro B50 zostanie wprowadzony na rynek w trzecim kwartale 2025 roku za 299 USD, podczas gdy Arc Pro B60 pojawi się w tym samym czasie za około 500 USD. Oba modele będą początkowo sprzedawane jako część kompletnych stacji roboczych, więc konsumenci końcowi mogą nie być w stanie kupić GPU osobno aż do czwartego kwartału