Przez trzy minuty i 16 sekund zmodyfikowany śmigłowiec R44 leciał w pierwszym w historii pilotażu napędzany wodorem śmigłowca. Unither Therapeutics, spółka macierzysta Unither Bioélectronique, ogłosiła kamień milowy, który stanowi pierwszy udany lot z wykorzystaniem tej technologii.
W teście wykorzystano zmodyfikowany model R44, wyprodukowany przez Robinson Helicopter Company. Oryginalny silnik tłokowy (Lycoming IO-540) został usunięty, aby zintegrować dwa niskotemperaturowe ogniwa paliwowe z membraną protonowymienną (PEM), akumulator litowo-jonowy i silnik elektryczny MagniX. Zbiornik wodoru zbiornik wodoru został zainstalowany pod wysięgnikiem ogonowym.
Jednym z głównych wyzwań i osiągnięć technicznych w samolocie był system chłodzenia. W wywiadzie dla Vertical Magazine, Mikael Cardinal, wiceprezes ds. zarządzania programami i rozwoju biznesu w zakresie systemów dostarczania narządów w Unither Bioelectronics, wyjaśnił, że odprowadzanie ciepła, około 50% energii generowanej przez ogniwa paliwowe, było jednym z głównych wyzwań, zwłaszcza podczas lotów w zawisie, które nie pozwalają na przepływ siłownika dostępny podczas lotów z większą prędkością.
Robinson stwierdził, że 90% zapotrzebowania na energię podczas lotu testowego zostało pokryte przez ogniwa paliwowe PEM, a bateria odegrała kluczową rolę w pokryciu skoków zapotrzebowania i zachowała 80% naładowania pod koniec lotu.
Samolot ten jest częścią partnerstwa "Project Proticity" między producentem samolotów a Unither Therapeutics, porozumienia między firmami w celu opracowania helikoptera. Firmy opracują również model R66 napędzany wodorem.
Robinson pracuje również nad zintegrowaniem systemu przechowywania ciekłego wodoru, który według firmy mógłby umożliwić misje o większym zasięgu, ponieważ test został przeprowadzony przy użyciu gazowego wodoru.
Śmigłowce te są przeznaczone do wykonywania lotów w celu dostarczania produkowanych zamienników organów.
Źródło(a)
Magazyn pionowy (w języku angielskim), Robinson Helicopter Company (In English)