Komisja Europejska, główny organ wykonawczy Unii Europejskiej (UE), nałożyła na Google grzywnę w wysokości 2,95 miliarda euro (3,5 miliarda dolarów) za antykonkurencyjne praktyki reklamowe.
W komunikacie prasowym https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_25_2034uE oskarżyła Google o naruszenie zasad konkurencji i "nadużywanie swojej dominującej pozycji w branży technologii wyświetlania reklam (Adtech)" UE stwierdziła, że Google nadużywał swojej pozycji "po obu stronach łańcucha dostaw Adtech"
Oskarżyła giganta technologicznego o faworyzowanie własnych usług "ze szkodą" dla konkurentów, wydawców i reklamodawców. Argumentowano, że z powodu działań Google reklamodawcy musieli ponosić wyższe koszty marketingowe, a wydawcy doświadczali zmniejszonych przychodów.
UE twierdzi, że mogło to skutkować "niższą jakością usług i wyższymi kosztami subskrypcji dla konsumentów" Podwyższona grzywna jest wynikiem dwóch wcześniejszych wykroczeń odnotowanych na rynku cyfrowym i reklamowym.
W 2017 r. UE nałożyła na Google grzywnę w wysokości 2,42 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych. W 2018 r. UE nałożyła na rekordową grzywnę w wysokości 4,34 mld euro za nałożenie nielegalnych ograniczeń na producentów urządzeń Android, które wzmocniły jej dominującą pozycję w wyszukiwarce.
W 2019 r. firma Google została ukarana grzywną w wysokości 1,49 mld euro za zmuszanie witryn internetowych osób trzecich do podpisywania umów uniemożliwiających konkurentom umieszczanie reklam w ich witrynach.
W 2023 r. do Google wysłano pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, ostrzegające firmę przed faworyzowaniem własnych usług reklamowych w stosunku do usług konkurencji.
Google ma teraz 60 dni na "zaprzestanie nielegalnych praktyk i zakończenie nieodłącznego konfliktu interesów w branży Adtech" Musi poinformować Komisję o planie, w przeciwnym razie "Komisja nie zawaha się nałożyć odpowiedniego środka zaradczego"
W oświadczeniu https://www.bleepingcomputer.com/news/google/eu-fines-google-35-billion-for-anti-competitive-ad-practices/ global Head of Regulatory Affairs w Google, Lee-Anne Mulholland, powiedziała, że decyzja UE była "błędna" i że firma planuje złożyć odwołanie.
Według Mulholland, decyzja "nakłada nieuzasadnioną grzywnę i wymaga zmian, które zaszkodzą tysiącom europejskich firm, utrudniając im zarabianie pieniędzy"