Każdy, kto kiedykolwiek podróżował ultralekkim samolotem, ma nadzieję, że został poinformowany o balistycznym systemie odzyskiwania. Jeśli pilot lub pasażer pociągnie za ripcord, wystrzeliwany jest spadochron rakietowy, który sprowadza samolot na ziemię. Należy spodziewać się obrażeń i znacznych uszkodzeń samolotu, ale jeśli system działa prawidłowo, nie powinno być ofiar śmiertelnych. Producent Garmin oferuje taki system dla różnych samolotów, który może również uratować życie, a nawet pozostawić samolot w stanie nienaruszonym.
Garmin Autoland najwyraźniej właśnie przeszedł prawdziwy chrzest bojowy, mówiąc w przenośni. Konkretnie, awaryjne lądowanie samolotu https://www.cbsnews.com/colorado/news/plane-emergency-landing-colorado-autoland/ samolotu King Air 200 zakończyło się sukcesem 20 grudnia 2025 roku. Jest to mały samolot dla kilku pasażerów i często na pokładzie znajduje się tylko jeden pilot. Podczas tego konkretnego incydentu pilot najwyraźniej nie był nieprzytomny, więc użycie Garmin Autoland było prawdopodobnie świadomą decyzją pilota, choć opierało się na utracie ciśnienia w kabinie.
Garmin Autoland to nie tylko automatyczny system lądowania. Zamiast tego został zaprojektowany do automatycznego wykrywania niezdolnych do lotu pilotów, ale może być również aktywowany przez pasażera. Co więcej, system komunikuje się z kontrolą ruchu lotniczego i podaje szacowany czas lądowania oraz odległość do lotniska. Kontrola ruchu lotniczego może następnie poinformować wszystkich potencjalnie poszkodowanych pilotów, aby trzymali się z dala od samolotu, utrzymywali pas startowy w czystości i wezwali służby ratunkowe na miejsce zdarzenia. Dodatkowo informowani są pasażerowie znajdujący się na pokładzie. Według firmy Garmin, system najpierw identyfikuje najlepsze lotnisko w oparciu o czynniki takie jak długość pasa startowego i ilość pozostałego paliwa, a następnie kieruje samolot w tym kierunku.








