Epic Games przekazało niefortunne wieści na temat japońskiej wersji Fortnite na iOS. Popularna gra battle royale nie powróci na urządzenia z systemem iOS ani do sklepu App Store w Japonii. Nastąpiło to po tym, jak Japonia uchwaliła nowe prawo, Mobile Software Competition Act, które wymaga, aby Apple zezwalał na sklepy z aplikacjami innych firm na iPhone'ach w celu wzmocnienia konkurencji.
Dyrektor generalny Epic, Tim Sweeney, wskoczył na na X, aby podmuchać Apple i powiedział, że firma wprowadziła "kolejną parodię obstrukcji i łamania prawa w rażącym braku szacunku dla rządu i mieszkańców Japonii"
Apple japoński rząd i Epic Games od lat nie są w najlepszych stosunkach. Długotrwały spór rozpoczął się od odrzucenia przez Epic Apple30% obniżki na zakupy w aplikacji. Ze względu na tę kwestię, Apple usunął Fortnite z App Store w 2020 roku.
Jednak Fortnite powrócił na iOS w UE za pośrednictwem sklepów innych firm i oficjalnego App Store w USA po wygranej w sądzie. Wydawało się, że Fortnite powróci na iOS w Japonii, dopóki Apple nie zareagował na nowe przepisy.
Appleprzynajmniej na papierze, otworzył iOS na konkurencyjne sklepy z aplikacjami na iPhone'ach, ale nie na iPadach. Sweeney zwrócił jednak uwagę, że "pobierają miażdżącą dla konkurencji opłatę śmieciową w wysokości 21% od płatności w aplikacjach stron trzecich i 15% za zakupy dokonywane w Internecie"
Jest to posunięcie, które zostało już "uznane za niezgodne z prawem w postępowaniu o obrazę sądu, które Apple przegrał, a 9th Circuit Court podtrzymał" Z perspektywy Epic sytuacja wydaje się pogarszać, ponieważ Apple pobiera 5% zniżki od wszystkich aplikacji sprzedawanych za pośrednictwem konkurencyjnych sklepów. Co więcej, deweloperzy mają korzystać z "obowiązkowego API raportowania", które monitoruje każdą transakcję i zgłasza ją z powrotem do Apple.
Co więcej, użytkownicy spotykają się z ostrzeżeniami podczas wypróbowywania alternatywnych sklepów, próbując zaszczepić strach przed prywatnością i bezpieczeństwem. Sweeney przyrzekł, że podejmie walkę z Japońską Komisją Uczciwego Handlu i powiedział: "Oczywiście prawdziwa konkurencja nie będzie miała miejsca, a konsumenci nie skorzystają, gdy Apple nadużywa swojej pozycji między użytkownikami a konkurentami, aby utrudniać uczciwe transakcje między nimi"
Applez drugiej strony, Amazon przedstawia te środki jako sposób na ochronę prywatności użytkowników i bezpieczeństwa dzieci oraz twierdzi, że opłaty pokrywają koszty technologii przetwarzania płatności.







