Plan TSMC dotyczący zwiększenia swojej obecności w Japonii napotkał na opóźnieniawedług Nikkan Kogyo Shimbun, druga fabryka w Kumamoto ma rozpocząć produkcję seryjną dopiero w pierwszej połowie 2029 roku - mniej więcej osiemnaście miesięcy później niż sugerowała najnowsza mapa drogowa za pośrednictwem MoneyDJ.
Harmonogram budowy również uległ przesunięciu. Projekt został pierwotnie zaplanowany na pierwszy kwartał 2025 roku, a następnie po cichu przesunięty na "kiedyś w 2025 roku" Prezes i dyrektor generalny TSMC, C.C. Wei, przypisał ten poślizg zatorom i innym kwestiom związanym z ruchem drogowym w okolicy; późniejsze doniesienia The Wall Street Journal dodaje, że firma przekierowuje zasoby do swoich fabryk w USA, aby poruszać się po polityce taryfowej, co utrudnia ustalenie nowej daty rozpoczęcia.
Dynamika rynku wydaje się być kolejną przeszkodą. Economic Daily News zauważa, że procesy 6 nm i 7 nm planowane dla Kumamoto 2 są skierowane do klientów takich jak Sony i Denso. Jednak obecny japoński popyt na tak zaawansowane węzły pozostaje ograniczony, co zmniejsza motywację do szybkiej rozbudowy i przyczynia się do opóźnienia projektu.
Pomimo wyzwań związanych z Kumamoto 2, Kumamoto 1 płynnie przeszło do masowej produkcji. Wei powiedział inwestorom, że pierwszy zakład, skoncentrowany na chipach od 12 nm do 28 nm, rozpoczął produkcję seryjną w drugiej połowie 2024 r. i już osiąga dobre wyniki.
Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że oba zakłady będą dostarczać ponad 100 000 12-calowych wafli miesięcznie, gdy oba będą już działać. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 2,96 bln jenów (~20,04 mld USD), z czego do 1,2 bln jenów (~8,12 mld USD) to dotacje zapewnione przez japoński rząd. To, czy moce produkcyjne pojawią się zgodnie z harmonogramem, zależy teraz od tego, jak szybko zostaną usunięte wąskie gardła w infrastrukturze - i od tego, jak popyt na zaawansowane japońskie chipy samochodowe i obrazujące będzie ewoluował przez pozostałą część dekady.
Źródło(a)
TrendForce (w języku angielskim)