Notebookcheck Logo

Drobny pył z samochodów elektrycznych: Badanie UCLA ujawnia zwiększone poziomy na stacjach ładowania podczas szybkiego ładowania

Cząstki stałe w samochodach elektrycznych: Badanie UCLA pokazuje zwiększone poziomy na stacjach ładowania podczas szybkiego ładowania. (Źródło zdjęcia: Pixaline na Pixabay)
Cząstki stałe w samochodach elektrycznych: Badanie UCLA pokazuje zwiększone poziomy na stacjach ładowania podczas szybkiego ładowania. (Źródło zdjęcia: Pixaline na Pixabay)
Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (UCLA) pokazuje, że powietrze na stacjach szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym ma znacznie wyższe stężenie PM2,5 niż zwykle. Jest to spowodowane przez wentylatory w szafkach elektrycznych, które zwiększają zużycie hamulców i opon. Zalecane są wstępne środki zaradcze, takie jak zachowanie bezpiecznej odległości lub włączenie klimatyzacji.
E-Mobility Science

Podczas gdy pojazdy elektryczne nie wytwarzają spalin, opony i hamulce wytwarzają emisje w postaci cząstek stałych. Nowe badanie UCLA, opublikowane na stronie UCLA Newsroompokazuje, że stacje szybkiego ładowania są krótkoterminowymi punktami emisji zanieczyszczeń.

Pomiary na stacjach ładowania prądem stałym

Na 50 stacjach szybkiego ładowania DC przetestowanych w Los Angeles, poziomy PM2,5 wahały się od 7,3 do 39 μg/m³, dwukrotnie więcej niż poziomy miejskie (3,6-12,4 μg/m³). Szczytowe poziomy osiągnęły 200 μg/m³, podczas gdy stacje benzynowe i ruchliwe ulice miały znacznie niższe poziomy.

Przyczyna: Wentylatory w szafkach elektrycznych

Według UCLA, badanie wykazało, że wentylatory w szafkach elektrycznych, które przekształcają prąd przemienny w prąd stały dla ładowarek DC, wzniecają cząsteczki pyłu. Analizy cząstek wykazały wysokie stężenie baru, miedzi i cynku, typowe dla zużycia hamulców i opon. Wykluczono inne źródła, takie jak silniki wysokoprężne.

Środki ochronne

Naukowiec Yifang Zhu z zespołu badawczego UCLA zaleca pozostanie w pojeździe podczas szybkiego ładowania i korzystanie z klimatyzacji lub zachowanie dystansu. W dłuższej perspektywie filtry powietrza w szafkach elektrycznych mogłyby znacznie zmniejszyć narażenie. Ekspert podkreśla, że "nie ma bezpiecznego poziomu drobnego pyłu, jeśli chodzi o wdychanie".

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Drobny pył z samochodów elektrycznych: Badanie UCLA ujawnia zwiększone poziomy na stacjach ładowania podczas szybkiego ładowania
Ulrich Mathey, 2025-08-28 (Update: 2025-08-28)