Jeden z trzech największych producentów pamięci - Micron - ogłosił wycofanie się z branży konsumenckiej, trzy dekady po stworzeniu renomowanej marki Crucial.
Posunięcie to ma miejsce w momencie, gdy dwie największe firmy produkujące pamięci - Samsung i SK Hynix - dowiadują się, że mogą pobierać opłaty od Nvidii podwójnie za wysokiej klasy pamięć, która trafia do jej kart graficznych i chipsetów AI, a rynek to przyjmie.
Z drugiej strony, branża pamięci konsumenckich została odsunięta na dalszy plan jako znacznie mniej lukratywna. Na przykład zestaw pamięci Crucial Pro o pojemności 64 GB mógł nieco spaść na Amazon, ale nadal jest dwukrotnie droższy niż jeszcze miesiąc temu.
Nienasycony apetyt na centra danych AI przez niemal każdego giganta z Doliny Krzemowej stoi za bezprecedensowym wzrostem cen pamięci. Do tego stopnia, że Micron musiał oficjalnie ogłosić, że przestanie wytwarzać produkty Crucial RAM lub SSD dla konsumentów detalicznych, aby od teraz skupić się na biznesie AI i klientach korporacyjnych.
"Micron podjął trudną decyzję o wycofaniu się z działalności konsumenckiej Crucial w celu poprawy dostaw i wsparcia dla naszych większych, strategicznych klientów w szybciej rozwijających się segmentach", czytamy w oświadczeniu, odnosząc się do niebotycznych zysków w sferze centrów danych AI.
Gwarancja na istniejące produkty Crucial będzie nadal ważna, a Micron będzie kontynuował sprzedaż pamięci RAM i dysków SSD za pośrednictwem zwykłych kanałów sprzedaży detalicznej do końca lutego. Po tym czasie marka konsumencka pamięci Crucial przestanie istnieć.
Niedawno niektórzy znawcy branży twierdzili, że Samsung mógł przejść podobne trudności, gdy jego oddział MX odpowiedzialny za procesor Galaxy S26 odmówiono preferencyjnego traktowania pod względem cen pamięci mobilnych przez dział półprzewodników DX. Rzecznik Samsunga skontaktował się z nami, zaprzeczając tym doniesieniom:
Ostatnie doniesienia o tym, że dział DS firmy Samsung odrzucił niektóre prośby klientów są bezpodstawne i nieprawdziwe. Jesteśmy w ścisłym kontakcie z globalnymi klientami, aby zaspokoić potrzeby branży.
Mimo to istnieje wiele stycznych dowodów na to, że branża pamięci konsumenckich jest poświęcana na ołtarzu zysków ze sztucznej inteligencji, a zapowiedź Microna jest tylko kolejnym potwierdzeniem tego trendu, wraz z wysokimi cenami pamięci cenymoże się utrzymać.








