Notebookcheck Logo

CheckMag | Caltrain: Nowa elektryczna linia kolejowa w Dolinie Krzemowej zagrożona drastycznymi cięciami

Zaparkowane EMU Caltrain (Stadler Kiss) czekają na obsługę podczas Display Week w maju 2024 r. (Źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)
Zaparkowane EMU Caltrain (Stadler Kiss) czekają na obsługę podczas Display Week w maju 2024 r. (Źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)
Elektryczna kolej Caltrain nie ma nawet dwóch lat, a cięcia budżetowe już zbliżają się do ważnego połączenia między San Francisco i San José w sercu Doliny Krzemowej. Jeśli nie zostaną zapewnione wystarczające fundusze, niedawno zmodernizowany i kosztowny system będzie musiał stawić czoła znacznym cięciom. Nawet stacje mogą zostać zamknięte. Proszę spojrzeć na obecną sytuację.
Business E-Mobility Public Transport

Nie tylko w Niemczech nowa infrastruktura jest kupowana za duże pieniądze, by później stać nieużywana z powodu cięć budżetowych. Podczas gdy nowe wodorowe pociągi Siemens Mireo Plus H w Heidekrautbahn pod Berlinem są narażone na niewielkie ograniczenia w obsłudze, zupełnie nowe elektryczne pociągi Caltrain zbudowane przez Stadlera, które kursują między San Francisco i San Jose w sercu Doliny Krzemowej, mogą ucierpieć znacznie bardziej.

Caltrain ogłosił teraz na stronie https://www.caltrain.com/news/caltrain-outlines-cuts-come-without-external-funding jak mogą wyglądać jego operacje od listopada 2026 r., przynajmniej jeśli nie uda się zapewnić niezbędnego finansowania. Perspektywy nie są dobre, a Caltrain straci wiele ze swojej atrakcyjności, aby zaoszczędzić pieniądze. Dzieje się tak, mimo że kosztowny projekt elektryfikacji już teraz wykazuje pierwsze korzyści w zakresie wydajności. Caltrain jest pierwszą "główną" koleją elektryczną w regionie od kwietnia 2024 roku. Pociągi jeżdżą teraz szybciej, co powoduje mniejsze zużycie i są ogólnie łatwiejsze w obsłudze. Zamiast pociągów spalinowych napędzanych lokomotywą, które obecnie działają tylko w południowej części, Caltrain wykorzystuje tak zwane elektryczne zespoły trakcyjne (EMU).

Ponad dwa razy więcej osób korzysta z pociągów Caltrain w weekendy

Liczba pasażerów wzrosła o 55% od czasu uruchomienia zelektryfikowanej usługi. Według Caltrain, liczba pasażerów w weekendy wzrosła ponad dwukrotnie. Pasażerowie są również bardzo zadowoleni z nowych pociągów. Caltrain raportuje wskaźniki zadowolenia na poziomie od 91% (luty) do 93% (wrzesień), są to najwyższe poziomy odnotowane w ciągu 27 lat od rozpoczęcia badań. Wzrosły również przychody, dzięki czemu Caltrain dysponuje większym budżetem niż pierwotnie zakładano.

Jeśli jednak fundusze na transport publiczny zostaną obcięte, Caltrain może stać się systemem używanym głównie przez tych, którzy nie mają innego wyboru. Właściciele samochodów, którzy rozważają przesiadkę do pociągu, prawdopodobnie zniechęciliby się.

Cecha szczególna nowego pociągu Stadler Kiss Caltrain: Dwie wysokości wsiadania dla lepszej dostępności (źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)
Cecha szczególna nowego pociągu Stadler Kiss Caltrain: Dwie wysokości wsiadania dla lepszej dostępności (źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)

Począwszy od listopada 2026 r., usługi na tej ważnej linii kolejowej mają kończyć się już o 21:00. To już jest problem dla każdego, kto robi zakupy w San Francisco, ponieważ trzeba będzie złapać ostatni pociąg do domu. Odwiedzanie przyjaciół lub korzystanie z wieczornych zajęć w restauracjach lub wydarzeń kulturalnych również nie będzie już praktyczne, ponieważ podróż powrotna autobusem jest niezwykle czasochłonna, o czym autor tych linii wie z własnego doświadczenia. Jedyną pozostałą opcją byłoby połączenie podróży z usługami wspólnych przejazdów, takimi jak Uber, ale są one bardzo drogie. Każdy, kto ma samochód, prawdopodobnie będzie unikał Caltrain podczas wieczornych zajęć, jeśli nie ma niezawodnej podróży powrotnej.

To samo dotyczy weekendów. Oczekuje się, że usługa Caltrain zostanie wtedy całkowicie zawieszona. Żadna z ponad dwóch tuzinów stacji nie będzie obsługiwana. Mówiąc o stacjach, plan obejmuje zamknięcie około jednej trzeciej istniejących i niedawno zmodernizowanych stacji.

Należy również pamiętać, że Caltrain służy jako kluczowe połączenie dla wydarzeń sportowych. Nie wiadomo jeszcze, czy pociągi będą nadal kursować podczas wydarzeń w PayPal Park. Tabor i tory są dostępne, ale transport fanów, którzy przesiadają się z samochodów do pociągów, aby zmniejszyć korki wokół stadionu, kosztuje. Kibice przyzwyczaili się do czterech do pięciu pociągów w każdym kierunku w ciągu 90 minut przed meczem. Jeśli zostanie to zredukowane do co najwyżej dwóch pociągów w każdym kierunku, prawdopodobnie zniechęci to również tych klientów.

Plan zakłada również maksymalnie jeden pociąg na godzinę w każdym kierunku. Oczekuje się zatem, że Caltrain rzadko będzie uruchamiać pociągi ekspresowe, znane wcześniej jako Baby Bullets. Zamiast tego będą dostępne tylko usługi typu all-stop, z wyjątkiem stacji, które zostaną zamknięte.

Caltrain Limited jako nowy pociąg lokalny?

Pociągi Caltrain Local kursowałyby wtedy szybciej. Nie można jednak zaoszczędzić zbyt wiele czasu. Używając dzisiejszego Caltrain Limited Express jako punktu odniesienia, który pomija sześć stacji, pełna podróż między San Jose i San Francisco zajmuje około godziny i dziesięciu minut. To oszczędność czasu mniejsza niż dziesięć minut. Caltrain Express (dawniej Baby Bullet) pomija 10 stacji i pokonuje trasę w około godzinę. Te niewielkie oszczędności czasu są również wynikiem elektryfikacji. Pociągi Stadler Kiss przyspieszają znacznie szybciej niż stare składy.

Caltrain w 2018 roku: Pociąg jest pchany przez lokomotywę spalinową, a w Millbrae nie ma sieci trakcyjnej (źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)
Caltrain w 2018 roku: Pociąg jest pchany przez lokomotywę spalinową, a w Millbrae nie ma sieci trakcyjnej (źródło zdjęcia: Andreas Sebayang)

Jednak oszczędność około dziesięciu minut na podróż wystarczy, aby wyciąć co najmniej jeden pełny przejazd z dziennego rozkładu jazdy. Oczywiście zamknięcie niektórych stacji zmniejszyłoby również liczbę potencjalnych klientów, co jeszcze bardziej obniżyłoby liczbę pasażerów na pociąg.

Caltrain podkreśla, że żadne ostateczne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. To powiedziawszy, budżet musi zostać zabezpieczony do początku 2026 roku. W związku z tym plan wywiera również presję na polityków i opinię publiczną, aby zapobiec najgorszemu scenariuszowi. Jak prawdopodobny jest ten scenariusz, okaże się prawdopodobnie w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Na razie wydaje się, że mniej chodzi o całkowite uniknięcie cięć, a bardziej o zminimalizowanie ich zakresu.

Nie wzięto pod uwagę kosztów długoterminowych

W Stanach Zjednoczonych nie jest niczym niezwykłym wydawanie dużych sum pieniędzy na nowe projekty infrastrukturalne, ale bieżące koszty bieżące nie są częścią procesu planowania. Caltrain pokazuje, jak brak długoterminowego planowania może potencjalnie zakończyć się katastrofą i spowodować ogromne marnotrawstwo pieniędzy podatników. Jest to jeden z powodów, dla których transport publiczny często boryka się z trudnościami w USA. Tak czy inaczej, w ostatnim czasie uruchomiono kilka interesujących projektów tranzytowych. Godnymi uwagi przykładami są nowe połączenie kolejowe z lotniskiem Honolulu na Hawajach oraz nowy system metra-tramwaju do LAX w Los Angeles. W obu przypadkach kolej regionalna stawiła czoła potężnemu lobby taksówkarskiemu.

Nadal nie jest jasne, jaki wpływ będzie miała elektryczna kolej Caltrain na tak zwane autobusy technologiczne obsługiwane przez Apple, Facebook, Google i innych. W Dolinie Krzemowej istnieje prywatna sieć autobusowa finansowana przez firmy technologiczne w celu transportu pracowników do i z pracy. Od 2024 r. system jest ściślej regulowany, a operator transportu publicznego Muni ma teraz pewną kontrolę nad przystankami autobusowymi. Jednak według naszych badań, obecnie nie są dostępne żadne statystyki w tym zakresie.

Aby uzyskać szczegółowy przegląd możliwości Caltrain w Dolinie Krzemowej, zalecamy przeczytanie naszego szczegółowego artykułu "Caltrain: Dolina Krzemowa ma teraz prawdziwy pociąg elektryczny" z kwietnia 2024 roku.

Wyniki badania satysfakcji klientów (źródło zdjęcia: Caltrain)
Wyniki badania satysfakcji klientów (źródło zdjęcia: Caltrain)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 11 > Caltrain: Nowa elektryczna linia kolejowa w Dolinie Krzemowej zagrożona drastycznymi cięciami
Andreas Sebayang, 2025-11- 9 (Update: 2025-11- 9)