Notebookcheck Logo

Były dyrektor wykonawczy PlayStation twierdzi, że ceny gier powinny rosnąć z każdą generacją konsol

Zrzut ekranu z gry Monster Hunter Wilds (źródło obrazu: SteamDB)
Zrzut ekranu z gry Monster Hunter Wilds (źródło obrazu: SteamDB)
Były prezes Sony Interactive Entertainment America, Shawn Layden, ma bardziej zniuansowane podejście do tego, gdzie powinny być ceny gier wideo, ponieważ budżety AAA nadal rosną.
Gaming

Były dyrektor generalny PlayStation i Sony Interactive Entertainment America, Shawn Layden, uważa, że ceny gier wideo powinny stopniowo rosnąć wraz z każdą generacją konsol, aby uwzględnić rosnące koszty rozwoju wraz z inflacją.

Layden stwierdził, że niechęć branży gier wideo do takich działań doprowadziła do niebezpiecznie niskich marż zysku. W niedawnym wywiadzie dla GamesIndustry.bizshawn Layden zauważył, że ceny gier premium pozostawały w stagnacji przez ponad dwie dekady, pomimo stale rosnących kosztów rozwoju. Layden skomentował:

"Myślę, że dzieje się tak dlatego, że wszyscy się boją. Nikt nie chce być pierwszym, który podniesie cenę, ponieważ boi się utraty ruchu. To, co pan robi, to po prostu zjadanie dochodu operacyjnego, marży zysku"

Według niego "strach" przed byciem pierwszym ogranicza zyski netto, ponieważ firmy trzymają się tej samej ceny detalicznej. Layden porównał również erę PS1 z generacją PS4 i powiedział:

"W erze PS1 było więcej samochodów sportowych na parkingu niż w erze PS4, ponieważ jeśli sprzedajesz 20 milionów sztuk po 60 dolarów za coś, co kosztowało cię tylko 10 milionów dolarów, to jest to coś innego niż sprzedaż 20 milionów sztuk po 60 dolarów za coś, co kosztowało cię 160 milionów dolarów"

Layden uważa, że mentalność branży polegająca na wzroście za wszelką cenę, pomimo spadających zysków netto, wywołała ogólnobranżowy kryzys, w którym budżety gier przekraczające 100 milionów dolarów wymagają sprzedaży w wysokości 25 milionów lub więcej, aby osiągnąć próg rentowności, co jest wyczynem osiągalnym przez wyjątki, takie jak Rockstar Games czy FromSoftware.

Zamiast bezpośrednich podwyżek cen, Layden zauważył, że wydawcy dyskretnie zwiększyli przychody poprzez dodatki, stwierdzając:

"Powiedzieli: 'Okej, a co jeśli utrzymamy cenę, a potem będziemy Państwa naciągać na DLC, mikrotransakcje, przepustkę bojową, przepustkę sezonową, jakkolwiek chcecie to nazwać, i spróbujemy nadrobić nadwyżkę?'"

Obecna generacja odnotowała niewielki trend wzrostowy w cenach bazowych, ponieważ niektóre tytuły AAA zostały wprowadzone na rynek w cenie 70 USD, podczas gdy inne testują wody z bardziej agresywną ceną 80 USD, taką jak Mario Kart World na Nintendo Switch 2.

Tendencje te wynikają z ogólnych wydatków amerykańskich konsumentów na gry wideo, które w 2024 r. wyniosą 58,7 mld USD, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, nawet jeśli inflacja nadal pozostaje "lepka" dla konsumentów, w obliczu administracji, która wykorzystuje cła w ramach trwającej wojny handlowej.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Były dyrektor wykonawczy PlayStation twierdzi, że ceny gier powinny rosnąć z każdą generacją konsol
Rahim Amir Noorali, 2025-08-16 (Update: 2025-08-16)