Wydana w marcu 2006 roku gra The Elder Scrolls IV: Oblivion stanowiła kamień milowy dla pierwszoosobowych gier RPG. Stworzona przez Bethesda Game Studios - obecnie znane z takich tytułów jak Fallout 3, Skyrim i Starfield - oferowała niespotykany w tamtych czasach poziom swobody w połączeniu z najnowocześniejszą oprawą wizualną.
Historia rozpoczyna się od zamachu na cesarza, gdy demoniczne Daedry z równoległego królestwa Oblivion zaczynają najeżdżać prowincję Cyrodiil. Gracze mogli eksplorować rozległy otwarty świat, dołączać do różnych gildii i dostosowywać własne klasy postaci. Oprócz klasycznych postaci, takich jak wojownik, mag i łucznik, możliwe było również swobodne tworzenie własnych klas od podstaw.
Oprócz imponującej technologii i bezprecedensowej swobody, to właśnie bardziej przystępne systemy gry Oblivion - zwłaszcza w porównaniu do swoich poprzedników - pomogły katapultować ją do głównego nurtu, czyniąc ją jedną z najbardziej wpływowych gier RPG wszechczasów dla wielu graczy.
Remaster: klasyk w nowej odsłonie z nowym wyglądem
22 kwietnia 2025 roku nadszedł wreszcie czas: około 19 lat po premierze oryginalnej gry, Bethesda we współpracy z paryskim deweloperem Virtuos wypuściła długo oczekiwany remaster ukochanej gry RPG na nowe pokolenie graczy. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered pozostaje wierny swoim korzeniom - i to bardzo dobrze. Podstawowe elementy oryginału pozostają nienaruszone, a oprawa wizualna i jakość życia zostały zaktualizowane, aby sprostać współczesnym standardom.
Fabuła pozostaje całkowicie niezmieniona - z nowymi liniami dialogowymi i dodatkowymi aktorami głosowymi wnoszącymi odrobinę świeżości, a wszystko to przy zachowaniu ducha oryginału. Warto zauważyć: Wszystkie oryginalne DLC są zawarte w remasterze - hojne posunięcie Bethesdy. Co najważniejsze, dwa główne rozszerzenia, Shivering Isles i Knights of the Nine, są w pełni zintegrowane.
Remaster wykorzystuje teraz silnik Unreal Engine 5, w połączeniu z komponentami oryginalnego silnika Gamebryo dla fizyki i podstawowych systemów rozgrywki. Ulepszenia techniczne obejmują następujące funkcje:
- DLSS i Frame Generation
- Ray Tracing, dynamiczne oświetlenie i wolumetryczna mgła
- rozdzielczość 4K i nieograniczona liczba klatek na sekundę
W porównaniu do pierwowzoru, remaster oferuje znacznie więcej detali, bogatsze środowiska i znacznie bardziej dopracowaną oprawę wizualną. To, co wyróżniało się podczas naszej rozgrywki, to przeprojektowane modele postaci, ulepszone animacje twarzy i zauważalnie bardziej efektowny system walki.
Zmiany w rozgrywce - co nowego?
Podczas gdy klasyczny klimat Obliviona pozostaje nienaruszony, remaster wprowadza szereg przemyślanych, nowoczesnych ulepszeń. Na przykład, system zdobywania poziomów został przerobiony i jest teraz znacznie bardziej intuicyjny: gracze mogą dowolnie przydzielić dwanaście punktów atrybutów przy każdym awansie. W oryginalnej grze awansowanie wymagało zwiększania konkretnych umiejętności głównych, co wielu graczy uznało za niezgrabny i nieintuicyjny proces.
Nowa funkcja sprintu jest mile widzianym dodatkiem, pozwalającym graczom poruszać się znacznie szybciej po rozległych równinach i gęstych lasach Cyrodiil - prawdziwe błogosławieństwo dla niecierpliwych. Dzięki temu eksploracja staje się mniej żmudna, a gra nabiera ogólnie szybszego tempa. Deweloperzy ulepszyli również perspektywę trzecioosobową dzięki zaktualizowanym elementom HUD. W oryginale kamera zza ramienia wydawała się bardziej sztuczką. Teraz cała gra może być rozgrywana z tego widoku bez żadnych wad rozgrywki.
System walki: Bardziej dynamiczny i wymagający
System walki doczekał się poważnych zmian: jest teraz znacznie bardziej nowoczesny, zachowując jednocześnie swój nostalgiczny urok. Remaster dodaje nową warstwę głębi dzięki aktywnemu systemowi wytrzymałości i ulepszonemu blokowaniu. Dobrze wymierzone bloki mogą oszołomić wrogów i teraz jeszcze skuteczniej redukują otrzymywane obrażenia. Walka jest nieco trudniejsza, ale też zauważalnie bardziej satysfakcjonująca. Walenie Dremory w twarz młotem wojennym nigdy się nie znudzi.
Strzelanie z łuku i skradanie się zostały zauważalnie ulepszone
Łucznictwo i skradanie również otrzymały pewne ulepszenia. Strzały z łuku są teraz znacznie bardziej satysfakcjonujące i efektowne. Oprócz ulepszonej fizyki strzał, która sprawia, że trafienia są bardziej realistyczne, remaster zawiera również nowe animacje trafień i ulepszone sprzężenie zwrotne dźwięku. Wystrzelenie strzały w plecy niczego niepodejrzewającego bandyty jest po prostu przyjemnością, zwłaszcza gdy ląduje ona z daleka z satysfakcjonującym hukiem.
Stwierdziliśmy również, że nowa mechanika skradania się jest inteligentnym i skutecznym ulepszeniem. W oryginale skradanie się często było frustrujące, ponieważ wrogowie reagowali zbyt późno lub w sposób, który nie miał żadnego sensu. Teraz reakcje zarówno na widok, jak i dźwięk są znacznie bardziej spójne, a nowy wskaźnik skradania się zapewnia wyraźną informację zwrotną o tym, czy zostałeś wykryty.
Interfejs użytkownika - elegancki, ale trudny w nawigacji
Interfejs użytkownika został całkowicie przeprojektowany i wygląda teraz znacznie bardziej nowocześnie. Chcielibyśmy jednak, aby Bethesda uczyniła go nieco bardziej przyjaznym dla użytkownika. Na przykład podczas plądrowania wroga można albo nacisnąć klawisz R, aby zabrać wszystkie przedmioty, albo kliknąć każdy z nich osobno za pomocą myszy. Byłoby wygodniej, gdyby można było przewijać ekwipunek wroga za pomocą jednego przycisku. Niestety, nie można tego zmienić. W rzeczywistości przypisania przycisków interfejsu użytkownika nie można w ogóle dostosować, co pozostawia wiele do życzenia.
Remaster zachowuje stare wady w nienaruszonym stanie
Jak już wspomniano, deweloperzy z powodzeniem zachowali ducha oryginału - w tym niektóre z jego niedociągnięć. Stare ograniczenia, takie jak częste ekrany ładowania i uproszczony projekt lochów, są nadal obecne. Skalowanie poziomów wrogów również pozostaje problemem: ponieważ wrogowie awansują wraz z graczem, postęp postaci często wydaje się mniej satysfakcjonujący.
Poziomy trudności również wydają się niezrównoważone. Podczas gdy "Adept" nie stanowił żadnego wyzwania, "Ekspert" szybko stał się frustrujący - i to nie w dobry sposób. Dzieje się tak, ponieważ różnica między trybami polega wyłącznie na zadawanych obrażeniach. Na wyższych poziomach trudności otrzymujemy więcej obrażeń, a sami zadajemy ich mniej.
Piękny, ale wymagający sprzętowo
Pod względem wizualnym remaster stanowi milowy krok naprzód w stosunku do oryginału - ale wiąże się ze znacznie wyższymi wymaganiami systemowymi. W naszych testach wykorzystaliśmy system z RTX 4080 Super, Ryzen 7 7800X3D i 64 GB pamięci RAM, przy maksymalnych ustawieniach grafiki. Podczas gdy lochy działały płynnie, napotkaliśmy wahania wydajności podczas eksploracji otwartego świata, które były przede wszystkim zauważalne jako krótkie zacięcia. Średnia liczba klatek na sekundę w otwartym świecie wynosiła około 90 FPS. Jednak bez DLSS i Frame Generation liczba klatek na sekundę znacznie spadła.
Każdy, kto planuje eksplorować dopracowaną wersję Tamriel, powinien zabrać ze sobą odpowiednio mocny system - lub być przygotowanym na znaczne obniżenie ustawień graficznych. Wciąż jednak należy spodziewać się błędów. Podczas gdy na Reddicie krążyły doniesienia o problemach, w naszym teście mieliśmy do czynienia głównie z kilkoma awariami i niekończącymi się ekranami ładowania.
Wnioski: Oblivion Remastered to bohater w nowej zbroi - ale wciąż noszący stare blizny
Świat wygląda piękniej, wrażenia z gry są bardziej wyrafinowane, a nawet gobliny wydają się teraz nieco przyzwoite. Każdy, kto wędrował wtedy przez Cyrodiil z szeroko otwartymi oczami, natychmiast poczuje się jak w domu - ze wszystkimi dziwactwami, w tym tymi, które wywołały debatę w 2006 roku.
Pod względem technicznym remaster imponuje elegancką grafiką i nowoczesnymi funkcjami, takimi jak Ray Tracing i DLSS, ale wymaga również sprzętu tak wytrzymałego jak Nord podczas burzy śnieżnej. Stare błędy projektowe, takie jak ciągłe ekrany ładowania, niespójne skalowanie poziomów i powtarzalny projekt lochów, również znalazły się w remasterze - nostalgia jest obecna, ale są też te same szorstkie krawędzie.
Krótko mówiąc: dla fanów oryginału remaster jest obowiązkowym zakupem - o ile mają Państwo mocną kartę graficzną i sentyment do starego uroku Bethesdy. Nowi gracze powinni być przygotowani na doświadczenie gry fabularnej z czasów, gdy samouczki były raczej luksusem, a ekrany ładowania były regularną częścią doświadczenia. Ci, którzy są w stanie przeoczyć te niedociągnięcia, zostaną uraczeni prawdziwym kawałkiem historii RPG - piękniejszym niż kiedykolwiek, ale tak samo dziwacznym jak wcześniej.
Źródło(a)
Źródło obrazu: bethesda.net