Notebookcheck Logo

Bateria Stellantis IBIS: Nowy prototyp AC wprowadza ulepszenia do codziennego użytku i wydajności

Firma Stellantis ujawniła szczegóły dotyczące nowej technologii akumulatorów dla pojazdów elektrycznych (źródło zdjęcia: Stellantis)
Firma Stellantis ujawniła szczegóły dotyczące nowej technologii akumulatorów dla pojazdów elektrycznych (źródło zdjęcia: Stellantis)
Firma Stellantis zaprezentowała prototyp swojego nowego systemu akumulatorowego. Tak zwany Intelligent Battery Integrated System (IBIS) łączy baterię i falownik w jednym module, co zmniejsza wagę, oszczędza miejsce i przyspiesza ładowanie. Rozpoczęcie produkcji planowane jest pod koniec dekady.
E-Mobility

IBIS był opracowywany przez ponad sześć lat we współpracy z francuskim specjalistą w dziedzinie akumulatorów Saft, spółką zależną TotalEnergies. Według InsideEVs, system dostarcza prąd przemienny bezpośrednio na wyjściu, co eliminuje potrzebę stosowania oddzielnych falowników, ładowarek pokładowych lub konwerterów prądu stałego. Obecny prototyp jest oparty na Peugeot E-3008 i jest obecnie testowany na drogach publicznych.

Osiągi i wydajność

Stellantis wymienia konkretne zalety, ponieważ system akumulatorów pozwala zaoszczędzić do 17 litrów miejsca i około 88 funtów wagi. Czas ładowania AC jest o 15% krótszy, a zużycie WLTP i straty energii spadają o 10%. Jednocześnie moc akumulatora wzrasta nawet o 15% do 172 kW przy tym samym rozmiarze. Konserwacja jest uproszczona, a akumulator nadaje się do zastosowań drugiego cyklu życia.

Porównanie ze zwykłymi akumulatorami do pojazdów elektrycznych

W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych, które przechowują prąd stały i wymagają oddzielnych falowników, IBIS znacznie upraszcza budowę pojazdu. Producenci tacy jak Tesla czy Volkswagen nadal stosują oddzielne systemy ładowania. IBIS oferuje korzyści dzięki kompaktowej konstrukcji, niższej wadze i bardziej wydajnemu zużyciu energii.

Przypadki użycia wykraczające poza samochody elektryczne

Architektura IBIS jest również dość elastyczna. Wersja stacjonarna jest testowana od 2022 roku i może być w przyszłości wykorzystywana w transporcie kolejowym, lotnictwie, żegludze morskiej lub centrach danych.

Perspektywy

Projekt baterii Stellantis skupia 25 inżynierów z Saft, CNRS, Sorbony, Uniwersytetu Paris-Saclay i Instytutu Lafayette. Stellantis planuje wprowadzić IBIS do pojazdów produkcyjnych do 2029 lub 2030 roku. Technologia ta może zaowocować lżejszymi, wydajniejszymi i łatwiejszymi w utrzymaniu samochodami elektrycznymi.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Bateria Stellantis IBIS: Nowy prototyp AC wprowadza ulepszenia do codziennego użytku i wydajności
Ulrich Mathey, 2025-09-22 (Update: 2025-09-22)