Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w grach rośnie, a niedawna analiza kwantyfikuje ten fakt, analizując ujawnienia na Steam. Steam prosi deweloperów o ujawnienie, czy ich gra wykorzystuje jakąkolwiek zawartość generowaną przez sztuczną inteligencję, a od czasu tej implementacji liczba ta znacznie wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku. Poziom wykorzystania sztucznej inteligencji waha się od grafiki w grze po kompletne mapy.
Analiza opublikowana przez Totally Human Media w zeszłym tygodniu, 13 lipca, stwierdza, że w 2024 r. około 1000 gier ujawniło pewien poziom generowania sztucznej inteligencji. W tym roku, do lipca, liczba ta wzrosła do prawie 8000 tytułów ujawniających różne poziomy wykorzystania sztucznej inteligencji. Steam dodał opcję dla deweloperów, aby ujawnić czy ich gra korzysta z treści generowanych przez sztuczną inteligencję w styczniu 2024 r., co sugeruje, że od tego czasu wzrosła zarówno liczba nowych gier wykorzystujących sztuczną inteligencję, jak i liczba nowych ujawnień. Trudno jednak określić, która wartość jest wyższa.
Co więcej, deweloperzy podczas dodawania swojej gry do Steam muszą wypełnić ankietę dotyczącą treści, która zawiera sekcję ujawniania sztucznej inteligencji, choć nie jest to obowiązkowe. Oznacza to, że może istnieć nawet więcej niż prawie 8 000 tytułów, które to robią.
Niektóre z przykładów gier, które wykorzystują treści generowane przez sztuczną inteligencję i w jakim stopniu, zostały również udostępnione w ramach analizy. inZOI wykorzystuje modele AI, aby umożliwić graczom "generowanie unikalnych tekstur dla strojów postaci i różnych przedmiotów na podstawie wprowadzanego tekstu. Mogą oni również tworzyć obiekty 3D na podstawie wprowadzonych obrazów, które mogą być używane jako dekoracje wnętrz lub akcesoria, a także dodawać charakterystyczne ruchy do swoich Zoi za pomocą danych wideo. Małe modele językowe są wykorzystywane do kontrolowania działań i myśli Zois.
Street Flicker wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia postaci graczy. AI Roguelite generuje na żywo zawartość w grze, taką jak tekst, obrazy i efekty dźwiękowe, a także podejmuje "decyzje dotyczące mechaniki gry w czasie rzeczywistym". AI Roguelite ma obecnie 82% pozytywnych recenzji.
Wygląda na to, że wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji będzie dalej rosło w rozwoju gier. Microsoft przyznał, że do 30% kodu jest pisane przez sztuczną inteligencjęale nie jest jasne, ile z tego przypada na gry. Model generatywnej sztucznej inteligencji firmy o nazwie Muse został specjalnie zaprojektowany, aby pomóc twórcom w tworzeniu gier, czy to w generowaniu nowej zawartości, czy w rewitalizacji starszych gier.