Notebookcheck Logo

Amerykańskie badanie potwierdza, że samochody elektryczne wytwarzają mniej emisji niż silniki spalinowe

Amerykańskie badanie potwierdza: Samochody elektryczne powodują mniej emisji niż silniki spalinowe. (Źródło zdjęcia: SEAS)
Amerykańskie badanie potwierdza: Samochody elektryczne powodują mniej emisji niż silniki spalinowe. (Źródło zdjęcia: SEAS)
Najnowsze badanie przeprowadzone przez University of Michigan pokazuje, że pojazdy elektryczne generują ogólnie niższą emisję gazów cieplarnianych niż silniki spalinowe, hybrydy i hybrydy typu plug-in. W badaniu wykorzystano kompleksową analizę od kołyski do grobu, która bada wszystkie aspekty emisji z pojazdów, w tym produkcję, użytkowanie i utylizację.
E-Mobility Science

Naukowcy z University of Michigan, School for Environment and Sustainability (SEAS) przeprowadzili analizę "od kołyski do grobu", która oblicza emisje wynikające z wydobycia surowców, produkcji, użytkowania i ostatecznej utylizacji. zbadano 35 kombinacji trzech klas pojazdów (pickupy, SUV-y, sedany) i czterech typów napędu (ICEV, HEV, PHEV, BEV). Uwzględniono również profile jazdy (autostrada, miasto, użytkowanie mieszane) oraz różnice regionalne, takie jak warunki klimatyczne i sieci energetyczne.

Ocena ponad 400 000 zestawów danych

Oceniono ponad 400 000 zestawów danych dotyczących użytkowania pojazdów i zużycia energii. Na przykład w przypadku hybryd typu plug-in modelowano rzeczywistą proporcję zużycia energii elektrycznej i benzyny. W obliczeniach uwzględniono również wpływ niskich temperatur na wydajność akumulatorów i różnice w koszyku energii elektrycznej - takie jak sieci węglowe w porównaniu z energią odnawialną.

Pojazdy elektryczne emitują do 80% mniej CO₂

Według SEAS, pickupy napędzane benzyną miały najwyższą emisję, wynoszącą około 486 gramów ekwiwalentu CO₂ na milę. Hybrydowy pickup zmniejszył tę wartość o 23%, podczas gdy w pełni elektryczny pickup zmniejszył ją aż o 75%. Nawet pod obciążeniem, przewaga pozostaje: przy ładowności 2500 funtów, pickup BEV (battery electric vehicle) wytwarza mniej niż 30% emisji pustego pickupa z silnikiem spalinowym. Kompaktowe elektryczne sedany były najbardziej wydajne, wytwarzając mniej niż jedną piątą emisji pickupa napędzanego benzyną, przy około 81 gramach ekwiwalentu CO₂ na milę.

Elektryfikacja i klasa pojazdu mają decydujące znaczenie

Badanie podkreśla, że zarówno elektryfikacja układu napędowego, jak i wybór pojazdu mają decydujące znaczenie dla określenia lub obniżenia śladu węglowego. Chociaż większe akumulatory zwiększają emisje produkcyjne, pozostają one korzystne w dłuższej perspektywie, nawet przy najbardziej niekorzystnym koszyku energii elektrycznej, według SEAS. Naukowcy udostępnili również internetowe narzędzie obliczeniowe https://vehicle-emissions-calculator.vercel.app/ które użytkownicy mogą wykorzystać do określenia swoich indywidualnych emisji w oparciu o typ pojazdu, region i sposób jazdy.

Pojazdy elektryczne są najbardziej przyjazne dla klimatu

Wyniki wyraźnie pokazują z technicznego punktu widzenia, że pojazdy elektryczne są najbardziej przyjazne dla klimatu. Wybór mniejszych klas pojazdów również wzmacnia tę przewagę. Badanie dostarcza zatem nie tylko naukowego potwierdzenia, ale także praktycznych wskazówek dla decydentów, przemysłu i konsumentów.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Amerykańskie badanie potwierdza, że samochody elektryczne wytwarzają mniej emisji niż silniki spalinowe
Ulrich Mathey, 2025-08-28 (Update: 2025-08-28)