Notebookcheck Logo

ABB Dynafin: Nowa, potencjalnie wydajna koncepcja napędu gotowa do eksploatacji

ABB Dynafin z oddzielnie sterowanymi łopatkami. (Zdjęcie: ABB)
ABB Dynafin z oddzielnie sterowanymi łopatkami. (Zdjęcie: ABB)
Oczekuje się, że statek zasilany przez Dynafins firmy ABB będzie możliwy do zrealizowania do 2026 roku. Badanie przeprowadzone przez ABB wraz z Ritz Carlton wykazało, że system napędowy, który jest wzorowany na królestwie zwierząt, wymaga do 20% mniej energii, a przede wszystkim działa cicho.
Concept / Prototype E-Mobility Science

System napędowy Dynafin firmy ABB jest już gotowy do praktycznego zastosowania, donosi The Maritime Executive. Zamiast dużej łopaty, Dynafin działa z obracającym się dyskiem, z którego wystają indywidualnie sterowane łopaty. Ma to na celu zwiększenie wydajności małych i średnich statków.

Pomysł nie jest nowy, jak przyznaje ABB. Istnieje od dobrych 100 lat, jeśli zignorować naturę, a projekt został zainspirowany ruchami płetwy wieloryba. Według Maritime Executive, duży dysk obraca się z prędkością od 30 do 80 obrotów na minutę.

Maritime Executive rozmawiało na ten temat z ABB i Ritz Carlton Yacht Collection. Do badań wykorzystano około 240-metrowy jacht RCYC Ilma jako model testowy dla Dynafin. Luksusowe statki są szczególnym rynkiem docelowym dla tej koncepcji, ponieważ ABB obiecuje cichą i niskowibracyjną pracę. Jednak w 2024 roku Ilma nadal będzie wyposażona w konwencjonalny napęd.

Oczekuje się, że system pozwoli zaoszczędzić około 20% paliwa i 100 metrów sześciennych przestrzeni. Jednak napęd Dynafin nie do końca osiąga wymaganą wydajność i jest o 12% słabszy niż dwie tradycyjne jednostki azipod ABB o mocy 5,5 MW.

Wydajne sterowanie

Na dłuższą metę ABB obiecuje szybką reakcję układu napędowego w połączeniu z wysoką precyzją sterowania. Kierunek i ciąg powinny reagować bardzo szybko, ponieważ poszczególne łopaty są w stanie reagować szybciej dzięki oddzielnemu sterowaniu. Co więcej, system umożliwia utrzymanie pozycji statku przy niewielkim nakładzie energii.

Oczekuje się, że w podwodnym świecie poziom hałasu będzie niższy niż w przypadku typowych śrub okrętowych. Koszty utrzymania są również niższe ze względu na mniejszą liczbę części mechanicznych.

Według ABB, Dynafin jest wynikiem ponad dziesięciu lat badań. Projekt ma być dostępny komercyjnie od 2026 roku.

Dynafin nie jest jedynym napędem, który po długim czasie ponownie przyciąga uwagę. Koncepcja wodolotu, nadal używana w statkach pasażerskich, takich jak szybki Boeing 929 między Koreą Południową (Busan) a Japonią (Fukuoka), jest również rozwijana na małą skalę. W 2020 r. nowy Boeing 929 został wyprodukowany przez https://global.kawasaki.com/en/corp/newsroom/news/detail/?f=20200326_6686 przez Kawasaki Heavy Industries, który obsługuje ruch regionalny. Odrzutowce są popularną alternatywą dla samolotów między Busan a Fukuoką i są równie szybkie. Jednak technologia ta jest obecnie przestarzała z powodu braku badań. Turbiny są więc bardzo starą technologią w lotnictwie.

Od kilku lat Candela pracuje nad nowym wodolotem, P-12który może przewozić 30 pasażerów.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 04 > ABB Dynafin: Nowa, potencjalnie wydajna koncepcja napędu gotowa do eksploatacji
Andreas Sebayang, 2024-04-23 (Update: 2024-04-23)