Według raportu American Society of Civil Engineers (ASCE) z 2024 r., spośród 623 218 mostów w Stanach Zjednoczonych, 49,1% (~ 305 005) jest w dobrym stanie, a 6,8% (~ 42 379) jest w złym stanie. W raporcie oszacowano, że naprawa tych mostów kosztowałaby około 191 miliardów dolarów.
To nowe rozwiązanie może rozwiązać jeden z największych problemów związanych z utrzymaniem infrastruktury - logistykę. Obecnie naprawa skorodowanego odcinka mostu często wiąże się z odgrodzeniem obszaru, co jest procesem kosztownym i koszmarem dla osób dojeżdżających do pracy.
Osiągnięcie to zostało osiągnięte w ramach badania wykonalności druku 3D do budowy i konserwacji infrastruktury autostradowej, będącego częścią programu badawczego MassDOT. Naukowcy zademonstrowali pierwsze zastosowanie druku 3D natryskiwanego na zimno do naprawy stalowego mostu w Great Barrington w stanie Massachusetts, a osiągnięcie to zostało opublikowane w MIT News 20 czerwca 2025 roku.
Poniżej znajdą Państwo uproszczony opis procesu:
- Przyspieszanie drobnych cząstek stalowego proszku za pomocą podgrzanego sprężonego gazu
- Rozpylanie ich na uszkodzony obszar
- Powtarzanie procesu warstwami w celu odbudowy utraconego materiału i przywrócenia wytrzymałości strukturalnej
Naukowcy są optymistycznie nastawieni do potencjału tej techniki. Zespół planuje przeprowadzić dalszą analizę naprawionego odcinka po rozbiórce mostu Great Barrington w ramach planowanej wymiany. Zebrane dane zapewnią kluczowy wgląd w długoterminową trwałość i wydajność napraw natryskiwanych na zimno. Jeśli wyniki będą tak pozytywne, jak oczekiwano, metoda ta może stać się standardowym narzędziem dla inżynierów budownictwa, zapewniając, że mosty pozostaną bezpieczne i funkcjonalne przez dziesięciolecia.
Pióro drukujące Scrib3D P1 3D(obecnie 34,99 USD na Amazon) zapewnia niedrogi sposób na doświadczenie i udział w produkcji addytywnej.