Notebookcheck Logo

Zbudowany przez studentów, legalny pojazd elektryczny pokonuje 3000 km w Australii, aby wygrać Bridgestone World Solar Challenge 2025

Zasilany energią słoneczną pojazd elektryczny VTC Sophie 8X wygrywa wyścig Bridgestone World Solar 2025 w Australii w klasie Cruiser. (Źródło zdjęcia: Bridgestone)
Zasilany energią słoneczną pojazd elektryczny VTC Sophie 8X wygrywa wyścig Bridgestone World Solar 2025 w Australii w klasie Cruiser. (Źródło zdjęcia: Bridgestone)
Zaprojektowany przez studentów pojazd Sophie 8X EV wygrał Bridgestone World Solar Challenge 2025 w klasie Cruiser, pokonując 3 021,5 km przez Australię w 44 godziny. Dzięki zasilanemu energią słoneczną akumulatorowi o pojemności 15,2 kWh, pojazd elektryczny wykorzystał zaawansowaną technologię silników SiC i nadwozie z włókna węglowego zoptymalizowane pod kątem CFD, aby wygrać wyścig.
E-Mobility Renewable

Zbudowany przez studentów pojazd Sophie 8X EV wygrał wyścig Bridgestone World Solar Challenge 2025 w klasie Cruiser. Wiele zespołów rywalizowało z własnoręcznie zbudowanymi pojazdami elektrycznymi, aby przejechać Australię z Darwin do Adelajdy w teście najnowszych technologii dla pojazdów napędzanych energią słoneczną. Wstępny rekord pokazuje, że zwycięska drużyna Vocational Training Council (VTC) pokonała łączny dystans 3 021,5 km (1 877,5 mil) w 44,00 godziny ze średnią prędkością 68,7 km/h (42,7 mph).

Wyścig po raz kolejny pokazał, że obecne konsumenckie pojazdy elektryczne, takie jak Tesle, są otyłymi, marnotrawnymi przykładami pojazdów elektrycznych. Na przykład, pojazdy elektryczne klasy Cruiser ważą od 400 kg do 800 kg (880 do 1760 funtów), podczas gdy Tesla Y waży około 1900 kg (4200 funtów). Sophie 8X wykorzystuje akumulator o pojemności 15,2 kWh, który waży 40 kg (88 funtów), a Tesla Y wykorzystuje akumulator o pojemności 60+ kWh, który waży ponad 770 kg (1700 funtów).

Dach dwumiejscowego Sophie 8X jest pokryty ogniwami słonecznymi o powierzchni 6m2, które dostarczają energię elektryczną do zasilania pojazdu i ładowania akumulatora o pojemności 15,2 kWh. Akumulator składa się z woreczków litowych o pojemności 400 Wh/kg, co pozwala zaoszczędzić miejsce.

Energia elektryczna jest dostarczana do specjalnie zaprojektowanych silników, które wykorzystują technologię półprzewodnikową trzeciej generacji SiC (węglik krzemu) dla lepszej konwersji energii. Według zespołu, zapewnia to 30% redukcję zużycia energii przy prędkości 100 km/h (62 mph). Analiza obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) została wykorzystana do ukształtowania lekkich paneli nadwozia z włókna węglowego w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego, co dodatkowo poprawiło wydajność.

W przeciwieństwie do innych konkurentów, VTC Sophie 8X został legalnie dopuszczony do jazdy po drogach publicznych, co jest pierwszym tego typu pojazdem elektrycznym w Hongkongu, co dowodzi, że spełnia on normy bezpieczeństwa motoryzacyjnego.

Czytelnicy sfrustrowani niską wydajnością swoich obecnych pojazdów zasilanych gazem mogą przeczytać o tym, jak hypermile za pomocą ScanGauge, aby obniżyć zużycie paliwa.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Zbudowany przez studentów, legalny pojazd elektryczny pokonuje 3000 km w Australii, aby wygrać Bridgestone World Solar Challenge 2025
David Chien, 2025-09- 1 (Update: 2025-09- 1)