Założyciel Hytale i Hypixel Studios, Simon Collins-Laflamme, złagodził oczekiwania fanów dotyczące długo oczekiwanego wczesnego dostępu do gry RPG inspirowanej Minecraftem, stwierdzając, że projekt jest daleki od dopracowania, mimo że osobiście zainwestował czas i zasoby w wyciągnięcie go z otchłani.
Hytale początkowo zostało stworzone w 2015 roku przez deweloperów z serwerów Minecraft Hypixel. Po osiągnięciu znaczącej trakcji, Riot od razu kupił studio w 2020 roku. Jednak 23 czerwca 2025 roku, po ponad dekadzie rozwoju, Riot anulował projekt i zamknął Hypixel Studios.
Po anulowaniu projektu Collins-Laflamme ogłosił, że negocjuje z Riot przejęcie Hytale. Według doniesień, Collins-Laflamme wydał dziesięciokrotność szacowanej wartości rynkowej, aby ponownie nabyć studio i projekt.
17 listopada Collins-Laflamme ogłosił na X, że ponownie nabył Hytale, wraz z powrotem oryginalnej strony internetowej. Na stronie internetowej w poście na blogu napisano"HYTALE ZOSTAŁO URATOWANE", potwierdzając, że Collins-Laflamme ponownie zatrudnił 30 deweloperów, którzy wcześniej pracowali nad projektem i jest zdeterminowany do dalszego zatrudniania.
Jednak w szczegółowym poście X 22 listopada powiedział: "Kiedy mówię, że Hytale nie jest wystarczająco dobre, naprawdę mam to na myśli. To nie jest jakaś sztuczka odwróconej psychologii!" Collins-Laflamme stwierdził, że studio porzuca swój wieloplatformowy silnik na rzecz "Frankensteined" mashupu czteroletniej kompilacji i ponad 300 prototypowych gałęzi zebranych razem w ciągu kilku tygodni.
Wyszczególnił, że obecna kompilacja oferuje "prawie żadną skonfigurowaną mechanikę progresji gry" Hypixel Studios pracuje jednak nad długoterminową pętlą rozgrywki, aby wczesny dostęp był dla graczy nieco przyjemniejszy.
Hypixel Studios ogłosiło ceny dla wczesnego dostępu Hytale : podstawowa edycja kosztuje 20 dolarów, co Collins-Laflamme nazywa "agresywnie niską ceną", aby skupić się na kupowaniu przez społeczność, a nie na zyskach, z edycjami premium oferującymi dodatki, takie jak kosmetyki za 30 i 50 dolarów.
W kolejnych aktualizacjach Collins-Laflamme przyznał: "Nie odzyskam tego, co włożyłem w tę grę przez długi czas" Przewiduje, że wielu graczy wczesnego dostępu uzna Hytale za "skazane na zagładę", ale wezwał długoletnich fanów do zrozumienia sytuacji projektu, stwierdzając:
Mam nadzieję, że osoby udostępniające grę wyjaśnią sytuację, w jakiej się znajdujemy i jak się tu znaleźliśmy. Jedną rzeczą, którą mogę obiecać, jest to, że gra jest własnością kogoś, kto troszczy się i rozumie sytuację, a ja zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby umożliwić mojemu zespołowi stworzenie świetnej gry, bez względu na to, jak długo to potrwa.


