Notebookcheck Logo

Zakupy w aplikacji: Darmowe gry mogą być drogie

Zakupy w aplikacji: Darmowe gry mogą być drogie. (Źródło obrazu: GPT-image-1)
Zakupy w aplikacji: Darmowe gry mogą być drogie. (Źródło obrazu: GPT-image-1)
Według Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Niemczech, zakupy w aplikacjach mogą powodować, że pozornie darmowe gry skutkują wysokimi rachunkami; rodzice powinni zapoznać się z mechanizmami ochrony, ponieważ porady na ten temat zostały zaktualizowane przed targami Gamescom 2025.
Gaming Gamescom 2025 Gamescom 2025 Business

W kwestii zakupów w aplikacjach, Europejskie Centrum Konsumenckie Germany (EVZ) ostrzega, że wiele darmowych gier zachęca dzieci i młodzież do wydawania pieniędzy poprzez mikrotransakcje i mechanikę czasu oczekiwania. Centrum dokumentuje przypadki z rachunkami sięgającymi od kilkuset euro do ponad 1 200 euro.

Alexander Wahl z zespołu prawnego EVZ komentuje:

Gry kuszą ludzi do wydawania pieniędzy.

Aspekty prawne

W Niemczech dzieci poniżej siódmego roku życia nie są uznawane za prawnie kompetentne, a w przypadku dzieci w wieku 7-18 lat wymagana jest zgoda rodziców. Tak zwana "klauzula kieszonkowa" (§ 110 BGB) nie ma zastosowania w takich przypadkach. Klauzula kieszonkowa stanowi, że umowa zawarta przez małoletniego może być ważna, jeśli płatność została dokonana ze środków przekazanych mu przez rodziców do swobodnej dyspozycji, ale nie ma zastosowania, jeśli kwota jest nieproporcjonalnie wysoka lub jeśli wykupiono abonament. EVZ zaleca rodzicom szybkie złożenie sprzeciwu w przypadku nieautoryzowanych obciążeń.

Środki regulacyjne

Na poziomie regulacyjnym unijna sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów https://commission.europa.eu/document/download/8af13e88-6540-436c-b137-9853e7fe866a_en?filename=Key+principles+on+in-game+virtual+currencies.pdf (CPC) wydała już wytyczne, które wymagają, między innymi, jasnego i przejrzystego podawania cen w rzeczywistych kwotach walutowych: "Podawanie cen powinno być jasne i przejrzyste". Zalecenia te mają na celu uwidocznienie ekonomicznego wpływu walut w grach i lepszą ochronę wrażliwych grup, takich jak dzieci.

Środki praktyczne

Praktyczne środki wymienione przez EVZ mają charakter techniczny i administracyjny, takie jak aktywacja ochrony hasłem lub całkowita dezaktywacja zakupów w aplikacji, unikanie rozliczeń z operatorem (rozliczenia za pośrednictwem rachunku za telefon komórkowy) oraz ustanowienie blokady strony trzeciej u operatora telefonii komórkowej. Ponadto, przedpłacony kredyt ze sklepów z aplikacjami pomaga ograniczyć wydatki. Innym oczywistym środkiem ostrożności jest nieprzechowywanie szczegółów płatności na urządzeniach dzieci.

Ważne wydarzenia związane z grami

Według EZV, kwestia ta staje się szczególnie istotna podczas dużych wydarzeń związanych z grami, takich jak Gamescom, ponieważ promowane są darmowe tytuły z nowymi mechanizmami monetyzacji, a liczba młodych użytkowników subskrybujących rośnie. EVZ podkreśla jednak, że zapobieganie poprzez świadomość i edukację jest bardziej skuteczne niż spory prawne z dostawcami gier.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Zakupy w aplikacji: Darmowe gry mogą być drogie
Ulrich Mathey, 2025-08-23 (Update: 2025-08-23)