Wcześniej oczekiwano, że procesory AMD Zen 6 będą wyposażone w 96 MB pamięci podręcznej 3D V-Cache, co stanowi wzrost o 50% w porównaniu do 64 MB pamięci podręcznej 3D V-Cache dostępnej w Ryzen 7 9800X3D. W połączeniu z potencjalnym wzrostem IPC pojedynczego rdzenia o ponad 10%, AMD Zen 6 wydawał się być gotowy do utrzymania korony w grach. Wygląda jednak na to, że Intel Nova Lake może posiadać do 288 MB pamięci podręcznej ostatniego poziomu "bLLC", co może przechylić szalę zwycięstwa na korzyść Intela.
Teraz okazuje się, że AMD może mieć asa w rękawie. Według przecieku HXLw przypadku procesorów Zen 6, pojedyncza kość 3D V-Cache może mieć 144 MB zamiast 96 MB, o których wcześniej plotkowano. Oznacza to, że procesory Zen 6 X3D z pojedynczą matrycą 3D V-Cache mogą cieszyć się 144 MB pamięci podręcznej ostatniego poziomu, podczas gdy jednostki SKU z podwójnymi matrycami 3D V-Cache mogą być wyposażone w 288 MB dodatkowej pamięci podręcznej L3.
Ta konfiguracja 3D V-Cache procesorów Zen 6 pasuje do procesorów Intel Nova Lake, ponieważ Chipy NVL-S do komputerów stacjonarnych z podwójną pamięcią BLLC podobno oferują 288 MB pamięci podręcznej ostatniego poziomu. Tak duża ilość dodatkowej pamięci podręcznej L3 może jednak okazać się zbyt kosztowna. W związku z tym, jeśli planują Państwo nabyć procesory Zen 6 lub Nova Lake z 288 MB pamięci podręcznej ostatniego poziomu, należy przygotować się na spory wydatek.
Pomijając obawy związane z ceną, obecność 288 MB dodatkowej pamięci podręcznej L3 to spora zaleta w przypadku gier. Procesor Ryzen 7 9800X3D już pokazuje co 64 MB pamięci podręcznej 3D V-Cache może zrobić dla wydajności w grach. Możemy więc oczekiwać, że zarówno procesory Intel Nova Lake, jak i AMD Zen 6 z dodatkową pamięcią podręczną L3 zapewnią fenomenalną wydajność w grach.
Nie możemy jeszcze powiedzieć, która strona wyjdzie na szczyt, ponieważ ani Intel ani AMD nie ujawniły jeszcze żadnych danych dotyczących wydajności. Jeśli zarówno Intel Nova Lake i AMD Zen 6 mają taką samą ilość pamięci podręcznej ostatniego poziomu, wynik bitwy o wydajność w grach będzie zależeć od takich czynników, jak wzrost IPC na rdzeń i prędkości zegara.
Źródło(a)
HXL na Xźródło zdjęcia teaserowego: Vaidyanathan Subramaniam for Notebookcheck, AcatXIo on Pixabay, edytowane








