Arisotura, główny twórca znanego z wysokiej dokładności Nintendo DS emulatora Nintendo DS melonDS, zabrał ostatnio głos na Reddicie, aby opisać niektóre funkcje opracowywane dla emulatora DS - w tym prawidłowo działającą dwuekranową grafikę 3D o wysokiej rozdzielczości, a później pełną obsługę filtrowania tekstur w 3D i "filtrowanie warstw/sprite'ów 2D, obracanie/skalowanie w wysokiej rozdzielczości" oraz antyaliasing.
Choć prawdą jest, że emulatory Nintendo DS i 3DS emulatory od dawna oferują wsparcie dla zwiększania wewnętrznych rozdzielczości renderowania, podwójny ekran 3D z emulacją Nintendo DS od dawna stanowi problem. Jak opisuje Arisotura, dwuekranowe 3D od dawna było znanym problemem w melonDS, powodując migotanie każdego ekranu między grafiką w wysokiej i niskiej rozdzielczości lub, w najgorszym przypadku, po prostu nie działając wcale.
Dzieje się tak z powodu ograniczeń oryginalnego sprzętu Nintendo DS i jego pamięci VRAM, a konkretnie funkcji "przechwytywania ekranu", która jest używana do różnych efektów (takich jak dwuekranowe 3D), a także do sprawdzania, czy konsola nadal działa. Oznacza to, że przechwycone klatki nadal muszą mieć oryginalną natywną rozdzielczość 256x192 i mieścić się w emulowanej pamięci VRAM, co powoduje migotanie i awarie. W przypadku emulatora stawiającego na dokładność, takiego jak melonDS, znalezienie obejścia tego problemu jest szczególnie problematyczne, ponieważ nie jest to funkcja, którą można po prostu wyłączyć.
Obecne rozwiązanie Arisotury polega na stworzeniu kopii renderera 2D dla OpenGL i przeniesieniu większej ilości pracy związanej z komponowaniem na GPU, umożliwiając uzyskanie wysokiej rozdzielczości przy jednoczesnej poprawnej synchronizacji z emulowaną pamięcią VRAM. Jak opisuje deweloper, "jest jeszcze wiele do wyczyszczenia i dopracowania (oraz kilka brakujących funkcji)", ale w dłuższej perspektywie powinno to pozwolić na przeniesienie całego renderera 2D na GPU.
Gdy to nastąpi, pełny zestaw funkcji opisanych powyżej powinien stać się dostępny dla użytkowników melonDS. Pozwoli to na czystszą emulację Nintendo DS w wysokiej rozdzielczości niż kiedykolwiek wcześniej i okaże się szczególnie korzystne dla rosnącego rynku przenośnych komputerów i konsol do gier inspirowanych DS, takich jak AYN Thor, Ayaneo Pocket DSi Anbernic RG DS.


