Jednym z wyzwań dla Microsoftu w przypadku Asus ROG Xbox Ally X jest optymalizacja interfejsu systemu Windows pod kątem gier. Niedawne wrażenia z targów Gamescom dotyczące tego przenośnego komputera do gier sugerują, że jego interfejs użytkownika wymaga wielu ulepszeń. Jeden z członków Digital Foundry napotkał liczne błędy, a nawet awarie. Podczas gdy podcasterzy techniczni widzą potencjał, ROG Xbox Ally X jest obecnie znacznie mniej intuicyjny dla graczy niż konsole Xbox.
Richard Leadbetter przedstawił najbardziej niepokojący punkt widzenia na interfejs użytkownika handhelda. Xbox Ally X stara się, aby wyszukiwanie i ładowanie gier na przenośnym urządzeniu z systemem Windows było mniej bolesne. Niestety, w pewnym momencie drążki analogowe używane do przeglądania menu przestały działać. Doom: The Dark Ages również się zawiesił, uniemożliwiając nawigację w grze.
ROG Xbox Ally i Xbox Ally X zarządzają zasobami systemu Windows w celu nadania priorytetu funkcjonalności gier. Jednak podczas testów Digital Foundry mogło to spowodować nieoczekiwane zachowanie. Po zagraniu w Gears of War: Reloaded i przełączeniu się na Doom: The Dark Ages, przenośny komputer do gier nie zamknął Gears of War. W rezultacie maszyna stała się powolna podczas uruchamiania dwóch gier.
Opierając się na innych zapowiedziach, nie jest zaskakujące, że nowe handheldy nie oferują płynnego interfejsu konsoli. Urządzenia opierają się na tradycyjnym systemie operacyjnym Windows, który jest przeznaczony do większej liczby zadań niż tylko gry. Mimo to Digital Foundry stwierdziło, że interfejs użytkownika jest w mniej stabilnym stanie, niż niektórzy gracze mogliby mieć nadzieję. Wątpliwe jest, czy Microsoft będzie w stanie dopracować niedociągnięcia do 16 października Data premiery ROG Xbox Ally X.
Pomimo negatywnych opinii, Digital Foundry uważa, że handheldy ROG Xbox Ally również mogą pochwalić się osiągnięciami. Integrują one wiele rynków na jednym ekranie, co jest wadą istniejących przenośnych komputerów do gier. Niemniej jednak inne części interfejsu użytkownika są bardziej fragmentaryczne. Gracze oczekujący bardziej dopracowanej konsoli Xbox mogą szybko poczuć się sfrustrowani.