Notebookcheck Logo

Wolniej ładujące się EV, takie jak Tesla, będą większością w 2025 roku, ponieważ systemy 800V osiągają zaledwie 12%

eV 800V, takie jak EV6, nie będą w najbliższym czasie większością (zdjęcie: KIA)
eV 800V, takie jak EV6, nie będą w najbliższym czasie większością (zdjęcie: KIA)
Nawet w 2025 roku samochody elektryczne z nowoczesnymi układami napędowymi 800V i systemami szybkiego ładowania będą nieliczne - wynika z raportu branżowego. EV takie jak KIA EV6 czy Hyundai Ioniq będą stanowiły wtedy tylko nieco ponad 12% całości, z zaledwie 2% obecnie.
E-Mobility

Pomimo całego zamieszania wokół ultraszybkich sieci ładowania i układów napędowych, pochodzących głównie od takich marek jak NIO czy XPeng, samochody elektryczne z nowoczesnymi systemami 800V będą nieliczne nawet w 2025 roku, jak wynika z jednego z badań branżowych. Na przykład Tesla, najbardziej rozpowszechniona marka EV w USA, wykorzystuje w swoich samochodach system 400V, a jej Superchargery V3 zapewniają moc szczytową 250kW.

Z drugiej strony, 800V pojazdy elektryczne, takie jak Ioniq 6 lub KIA EV6, które są sprzedawane w USA, są zbudowane na dedykowanej platformie e-GMP firmy Hyundai, która pozwala na szybsze ładowanie 350kW, które może uzupełnić swoją baterię do 80% w mniej niż 20 minut. Taka ilość mocy szczytowej nadeszłaby wraz z Superchargers V4 Tesli, ale takie stacje dopiero się rozpowszechniają, dzięki czemu właściciele EV o napięciu 800V mogą w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferują ich samochody. Elektryczne Porsche Taycan również jest na systemie ładowania 800V i można je doprowadzić do 80% naładowania w około 22 minuty,

Według Jessie Lin, analityka DIGITIMES Research, jednak tylko 12% EV w 2025 roku będzie miało nowoczesne systemy elektryczne 800V, podczas gdy zdecydowana większość, w tym Tesla, nadal będzie na 400V. Obecny udział w rynku samochodów 800V to jednak 2%, więc sześciokrotny wzrost to i tak nic, na co można kichnąć, głównie dzięki koreańskim i chińskim producentom EV.

Firmy takie jak NIO, XPeng czy Zeekr, postawiły na swoim i rozpoczęły budowę własnych sieci ultraszybkiego ładowania. Na przykład stacje ładowania S4 firmy XPeng są strategicznie rozmieszczone w głównych miastach i mogą doprowadzić 96kWh baterię G9 do 80% w zaledwie 15 minut, dodając ponad 300 mil dodatkowego zasięgu. XPeng planuje mieć 2000 takich ultraszybkich stacji ładowania do 2025 roku.

Po sieci ładowania 480 kW XPeng przyszły stosy 500 kW NIO, podczas gdy niektóre pojazdy elektryczne Zeekr będą mogły skorzystać ze stoisk 600 kW. Największy na świecie producent akumulatorów do EV CATL opracował nowy akumulator Kirin o mocy 620 milktóra może być naładowana do 80% w 10 minut, wkrótce będzie miała sieć ładowania, która będzie do niej pasować.

Pierwszy pojazd wyposażony w baterię Kirin z ogniwami 4680 - pudełkowy Zeekr 009 MPV - może skorzystać z najszybszej na świecie ładowarki do samochodów elektrycznych, nie licząc megawatowych dla półciężarówek EV. Dzięki mocy 600 kW będzie ona w stanie zapewnić Zeekr 009 zasięg około 300 kilometrów (186 mil) w ciągu 5 minut. Spółka zależna Zeekr's Viridi E-mobility Technology (VREMT) powiedziała, że będzie w stanie skomercjalizować technologię ultraszybkiego ładowania poprzez wykorzystanie istniejącej sieci stoisk dla pojazdów Zeekr.

Ich modernizacja o mocy 600 kW została osiągnięta dzięki rozszerzeniu komponentu chłodzenia cieczą, co pozwala na bezpieczne zwiększenie mocy wyjściowej z obecnych 360 kW. Miejmy nadzieję, że takie modernizacje stacji ładowania dadzą producentom tym więcej powodów do opracowania i wypuszczenia na rynek kolejnych samochodów elektrycznych z systemami 800V.

Pobierz 48A Tesla Wall Connector z 24" kablem na Amazon

Źródło(-a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 05 > Wolniej ładujące się EV, takie jak Tesla, będą większością w 2025 roku, ponieważ systemy 800V osiągają zaledwie 12%
Daniel Zlatev, 2023-05-14 (Update: 2023-05-14)